بازداشت 12 هزار کودک فلسطینی از آغاز انتفاضه دوم

شنبه 19 فروردین 1396 - 12:52:46
بازداشت 12 هزار کودک فلسطینی از آغاز انتفاضه دوم

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده مؤسسه حقوقی «الضمیر» هم اکنون در سال 2017 که هنوز 4 ماه آن به پایان نرسیده است، بیش از 300 کودک فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی در بازداشت به‌سر می‌برند.

 بازداشت کودکان فلسطینی از سال 1967 که رژیم صهیونیستی کرانه باختری و نوار غزه را اشغال کرد، آغاز شد. با شروع اولین انتفاضه در سال 1987 این بازداشت‌ها شدت بیشتری پیدا کرد. در این سال‌ها اتهام بیشتر کودکان بازداشت‌شده "پرتاب سنگ" به ‌سمت نظامیان صهیونیست و خودروی آنها بود.

بعد از شروع موج انتفاضه دوم در سال 2000 رژیم اشغالگر قدس بازداشت کودکان را شدت بخشید. «بازداشت امنیتی» در این سال‌ها شدت گرفت و کودکانی با سن زیر 14 سال بازداشت شدند. در بازداشت امنیتی، اتهام واضح نیست. فرد متهم و وکیلش حق اطلاع از دلیل بازداشت را ندارند. مدت بازداشت امنیتی یک تا 6 ماه است و غالباً بارها تمدید می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی که مؤسسه حقوقی «الضمیر» آن را منتشر کرده است. اکنون در سال 2017 بیش از 300 کودک فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی در بازداشت به‌سر می‌برند.این آمار در سال 2016 و 2015 به‌ترتیب 400 و 470 کودک بوده است.

در سال 2014 بیش از 1266 کودک فلسطینی زیر 18 سال بازدشت شدند که نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته است. در سال 2013 شمار کودکان بازداشت شده فلسطینی 931 تن بود. در نهایت باید گفت از سال 2000 تاکنون بیش از 12 هزار کودک فلسطینی بازداشت شده‌اند.

با وجود اینکه در بیش از 27 معاهده بین المللی، حقوق کودکان تضمین شده است اما رژیم صهیونیستی حقوق کودکان را در بازداشت ، محاکمه و حبس به‌ شدت و آشکارا نقض می‌کند .آنها را به‌صورت کاملاً هدفمند و به‌شکل دسته‌جمعی بازداشت کرده و در معرض انواع شکنجه‌های جسمی و روحی قرار می‌گیرند.

یکی از دلایل بازداشت کودکان فلسطینی استفاده از آنها برای کسب اطلاعات در دستگاه‌های امنیتی است.

رژیم اشغالگر قدس همچنین خانواده‌های کودکان فلسطینی را مجبور می‌کند تا برای آزادی کودکان خود مبالغ مالی سنگینی پرداخت کنند. نحوخ رفتار با کودکان فلسطینی در زمان بازداشت تأثیرات مخربی بر سلامت روانی آنها به جا می‌گذارد و باعث می‌شود تا در اغلب موارد مدرسه را ترک کنند.

با نگاهی به شرایط بازداشت کودکان فلسطینی و همچنین محاکمه و شرایط نگهداری کودکان فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی به‌خوبی مشخص می‌شود که رژیم صهیونیستی با نقض حقوق کودکان که در توافق‌نامه‌های بین المللی بر آن تأکید شده است به‌صورت روزانه این قوانین را نقض می‌کند.

همچنین گرایش نژادپرستی در نحوه تعامل نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و دستگاه قضایی آن با کودکان فلسطینی در مقایسه با کودکان یهودی به‌وضوح قابل مشاهده است، که این مسئله یکی از محکمترین دلایل وجود نژادپرستی در این رژیم و اندیشه صهیونیستی است.

برخی از نقض حقوق کودکان و نوجوانان فلسطینی در ذیل اشاره شده است:

به خانواده‌های کودکان اجازه حضور در جریان بازجویی داده نمی‌شود. به متهم اجازه مشورت با وکیل داده نمی‌شود. کودکان فلسطینی مجبور می‌شوند تا برگه‌هایی به‌زبان عبری را امضا کنند در حالی که به زبان عبری تسلطی ندارند. تهدید کودکان با بازداشت اعضای خانواده یکی از شگردهای رایج صهیونیست ها است. ضرب و شتم کودکان در تمامی مراحل بازداشت، محاکمه و زندان. توهین و تحقیر کودکان با استفاده از الفاظ زشت. تهدید به قتل و خشونت جنسی .

بر اساس اعلام «مرکزملی اطلاعات فلسطین» کودکان فلسطینی در مراکز بازداشت در شرایطی بد و با مشکلاتی چون کمبود و کیفیت پایین غذا، حبس در محیط های کثیف در اتاق‌هایی با نور کم و نبود تهویه مناسب، بی‌توجهی و نبود مراقبت های درمانی، عدم امکان ملاقات با اعضای خانواده مواجه هستند.

کودکانی که تاکنون بازداشت و بعد آزاد شده می گویند با شرایطی چون ضرب و شتم شدید ماموران اسرائیلی در لحظه بازداشت به‌وسیله تفنگ و پا و لگد ، آزاد کردن سگ‌های وحشی به‌سمت کودکان بازداشت‌شده، استفاده از آنها به‌عنوان سپر انسانی در هنگام هجوم برای بازداشت فلسطینی ها، رها کردن کودکان زخمی به حال خود برای مدت‌های طولانی و بی توجهی به خونریزی آنها و همچنین بازجویی با وجود بدی اوضاع جسم و روحی روبرو شده اند.


شنبه 19 فروردین 1396 - 12:52:33

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :