جایگاه شیعیان در عمان ( قسمت دوم )

پنج شنبه 17 فروردین 1396 - 13:50:5
جایگاه شیعیان در عمان ( قسمت دوم )

الکوثرفارسی: شيعيان برخلاف درصد نسبتاً کم، در کشور عمان ازنظر اقتصادي، در رأس هرم جاي دارند و بسياري از آنان، صاحبان پروژه‌های بزرگ صنعتي و بازرگاني هستند. شيعيان از نيروهاي تأثيرگذار در امور سياسي و اجتماعي هم به شمار می‌آیند و ازنظر فرهنگي و آموزشي پيشرفته‌اند.ازاین‌رو از جایگاه نسبتاً بهتری در جامعه برخوردار هستند.

علاوه بر جمعیت‌های سه‌گانه شیعیان عمان، پیوسته تعدادی از شیعیان از کشورهای هند، پاکستان، ایران، لبنان، سودان، تونس، عراق، و نیز کشورهای خلیج‌فارس برای کار و فعالیت‌های تجاری به عمان روی می‌آورند. نزدیک به یک‌سوم جمعیت عمان را خارجیان- و به‌ویژه کارگران آسیایی- تشکیل می‌دهد. و این عده، که به لحاظ تعداد خود جمعیتی به‌حساب می‌آیند، هرکدام تشکیلات مذهبی خاص خود را دارد.

سیاست جاری در عمان پرهیز از مذهب گرایی و تعصبات فرقه‌ای است، به‌طوری‌که مذهب خاندان سلطنتی، یعنی اباضی، در قیاس با مذاهب دیگر مداراگر و آسان‌گیر قلمداد شده است. امروزه در شبه‌جزیره عربستان، عمان تنها کشوری است که به مسیحیان و زردشتیان و هندویان و دیگر مذاهبی که پیروانی در عمان دارند، آزادی فعالیت و عمل در امور مذهبی می‌دهد و آن‌ها در ساختن معابد و اماکن مذهبی خاص خود آزاد هستند. اما در کنار این آزادی مذهبی باید به این نکته هم اشاره کرد که در این کشور همانند دیگر کشورهای منطقه، از هرگونه تحریکات سیاسی جلوگیری می‌شود، چه این تحریکات شیعی باشد و چه غیر شیعی باشد.

بر همین اساس شیعیان که در عمان از نفوذ بالای برخوردارند، توانسته‌اند به مراکز و دستگاه‌های حکومتی قدم گذارند، و به پست معاونت وزیر دست یابند و حتی گاهی هم تا سطح وزارت پیش رفته‌اند به‌عنوان‌مثال ، وزارت دستگاه‌هایی مانند وزارت خدمات و عمران و یا وزارت بهداشت را به دست آورده‌اند، البته تعداد افرادی که توانسته‌اند به این سمت‌ها برسند انگشت‌شمار است. از سوی دیگر نشان از شایستگی‌های علمی شیعیان عمان دارد.

شیعیان در بیشتر شهرهای عمان مانند مسقط، مطرح، خوض، برکاء، مصنعه، سویق، خابوره، صحم، صحار، لوی، مسندم سکونت دارند. شمار روستاهایی که در آن‌ها شیعیان زندگی می‌کنند 20 روستاست، که همه آن‌ها در نوار ساحلی عمان، به طول 400 کیلومتر،واقع شده‌اند. شیعیان روستایی عمان برای پرپا داشتند شعایر دینی و مذهبی خود از آزادی  کامل برخوردارند. همواره علمایی نیز در بین آن‌ها برای ارشاد و آموزش و تبلیغ احکام دین مبین حضور دارند. علاوه بر عالمان شیعه که در عمان مقیم‌اند، علما و واعظان بسیاری نیز از خارج کشور نزد شیعیان عمان می‌آیند و مدت‌ها با آسودگی و ایمنی در اماکن آن‌ها می‌گذارند.

ازنظر اقتصادی نیز شیعیان در رأس هرم اقتصادی کشور قرار دارند.اتباع این مذهب بسیاری از پروژه‌های صنعتی و بازرگانی را در اختیار خوددارند و به‌صورت فردی نیز فعالیت می‌کنند. شیعیان عمان ازنظر فرهنگی مردمی پیشرفته، و ازنظر بازدهی و مشارکت در جامعه گروهی درخور توجه‌اند. عده‌ای از فرزندان آنان از تیزهوشان و فارغ‌التحصیلان ممتاز و رتبه اول مدارس عمان هستند و درزمینهٔ های علمی و آموزشی و ادبی امتیازات درخشانی به دست آورده‌اند.

بسیاری از آنان نیز به ادامه تحصیلات عالی پرداخته و در پایه‌گذاری بنای فرهنگی عمان نقش مهمی ایفا کرده‌اند. اتباع دیگر مذاهب با شیعیان آمیزش گسترده‌ای دارند. روابط صمیمی و برادرانه‌ای میان شیعیان و برادران اتباع سایر مذاهب برقرار است. چنان نیست که شیعیان از برادران سنی و اباضی خود جدا و منزوی باشند. البته بحث‌های مذهبی نیز درمی‌گیرد، ولی از حد تفاهم و علاقه به آشنایی به با ماهیت مذهب شیعه خارج نمی‌شود. ما می‌توانیم موارد بسیاری از تأثیرپذیری‌های متقابل، به‌ویژه تأثیرپذیری از تفکر شیعی را در تألیفات برادرانی که از سایر مذاهب هستند، ببینیم.

 


پنج شنبه 17 فروردین 1396 - 13:46:37

دسته بندی :