مشخصات آخرین موشک های بالستیک دریایی سپاه؛ دوقلوهای هرمز

شنبه 21 اسفند 1395 - 9:42:16
مشخصات آخرین موشک های بالستیک دریایی سپاه؛ دوقلوهای هرمز

موشک هرمز آخرین نسل از موشک‌های بالستیک دریایی ایران بعد از موشک خلیج فارس در کلاس «فاتح» است و می تواند یک هدف کوچک را از فاصله 250 کیلومتری هدف بگیرد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز پنجشنبه  19 اسفندماه 1395 گفت که شلیک آزمایشی موشک هرمز 2 برای هدف گیری و اصابت یک هدف دریایی کوچک در فاصله 250 کیلومتری با موفقیت به انجام رسیده است.

نوع دوم موشک زمین به زمین فاتح، دقیق‌ترین موشک ایرانی است که در چند نسل تولید شده و برد آن از 300 کیلومتر در نسل اول به 700 کیلومتر در نسل‌های جدید با نام ذوالفقار رسیده است.

نسل اول فاتح گام مهم ایران در طراحی و ساخت موشک‌های بالستیک سوخت جامد است.

فاتح دارای محموله انفجاری شدید به جرم 500 کیلوگرم است که سرعت آن به 1.5 کیلومتر بر ثانیه می‌رسد و پس از شلیک از سامانههای پیشرفته هدایت و ناوبری، تا پایان مسیر نیز هدایت می‌شود.

خطای موشک های فاتح  به خصوص نمونه های دریایی آن مثل هرمز و خلیج فارس کمتر از 10 متر است، چون مأموریت این موشک ها انهدام اهداف متحرک و کوچک دریایی است.

موشکهای خلیج فارس و فاتح از چند نوع پرتابگر استفاده میکنند؛ پرتابگرهای تک فروندی دارای اتاقک مجهز به تجهیزات محاسبه پارامترهای پروازی و هدف‌گیری مستقر بر کامیون، پرتابگر 2 فروندی «ذوالفقار» مستقر بر خودروی جدید و نیز یک پرتابگر 3 فروندی نیمه متحرک کششی، انواع اصلی این پرتابگرها را تشکیل میدهند.

این پرتابگرها که اغلب آنها نیز متحرک هستند، قابلیت عملیاتی بسیار بالایی به این موشکها برای پراکنده شدن در مناطق مختلف و اجرای آتش بسیار دقیق علیه دشمن ایجاد میکنند که عملاً کار یافتن پرتابگرها قبل از شلیک را برای او بسیار دشوار میکند.

در سال‌های اخیر انواع نسل‌های جدید موشک فاتح (تا نسل چهارم) رونمایی و عملیاتی شده و موشک ذوالفقار نیز که به عنوان آخرین موشک از این نسل تاکنون معرفی شده بردی در حدود 700 کیلومتر دارد.

موشک خلیج فارس در نوک کلاهک خود از یک سامانه الکترواپتیک پیشرفته برای کشف اهداف در هنگام بازگشت به جو بهره می‌برد که این امکان را به موشک می‌دهد تا در زمان حمله، مستقل بوده و خود اقدام به کشف هدف کرده و خود را به سمت هدف هدایت کند.

یکی دیگر از موشک‌های دریایی کلاس فاتح که سردار حاجی زاده خبر آزمایش جدید آن را روز پنجشنبه اعلام کرد، موشک هرمز2 است.

این موشک به همراه موشک هرمز1 (نمونه ضد رادار) اولین بار در اردیبهشت سال 1393 و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمد.

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، بُرد موشک هرمز در حدود 300 کیلومتر بوده و سرعت موشک هرمز 2 نیز بین 4 الی 5 برابر سرعت صوت است.

موشک هرمز1 (ضد رادار) بر خلاف موشکی مثل خلیج فارس که از هدایت اپتیکی بهره می‌برد و یا موشک فاتح 110 که از یک سامانه دقیق هدایتی استفاده می‌کند، از جستجوگرهای امواج راداری بهره برده و به منبع انتشار آنها حمله می‌کند.

وزن سرجنگی این موشک به طور رسمی اعلام نشده است اما با توجه به شباهت آن به خانواده موشک‌های فاتح 110 و همچنین موشک خلیج فارس، می‌توان وزن سرجنگی این موشک را بین 450 تا 600 کیلوگرم تخمین زد.

در تصاویر منتشر شده از رزمایش این موشک، مشخص شد که هرمز 1 توانسته است کانتینری به طول تنها 6 متر را که راداری بر روی آن نصب شده بود، منهدم کند که دقت و عملکرد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

سردار حاجی‌زاده در این‌باره می‌گوید: "هرمز1 می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجوگر را منهدم کند."

نکته دیگر در مورد سامانه موشکی «هرمز» بحث تحرک بالای این سامانه است که بر روی یک پرتابگر با تحرک بالا قرار دارد.

از آنجایی که همه شناورهای بیگانه و فرامنطقه‌ای برای ورود به خلیج فارس مجبور به گذشتن از دریای عمان و تنگه هرمز هستند، استقرار سامانه‌های موشکی بالستیک دریایی سپاه در سواحل مکران را می‌تواند امری بسیار مهمی تلقی کرد.

این سواحل به عنوان یکی از مهمترین مناطق کشور شناخته شده که در سال‌های اخیر اقدامات متعددی برای آبادانی و استفاده بهینه از آن در دستور کار قرار گرفته است.


شنبه 21 اسفند 1395 - 9:36:28

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :