طرز تهیه غذای سنتی لبنان: کبه

چهار شنبه 18 اسفند 1395 - 11:27:29
طرز تهیه غذای سنتی لبنان: کبه

کبه نوعی کوفته لبنانی و غذای ملی این کشور است. کسی نیست که به لبنان سفر کند و از این غذای لذیذ نچشیده باشد . 

مواد لازم: 500 گرم گوشت گوسفند بی چربی دوبار چرخ شده + 2 لیوان  بلغور گندم پخته و آبکش شده + یک عدد پیاز متوسط + به میزان لازم  فلفل و نمک + یک قاشق مرباخوری ادویه مخلوط لبنانی + مقداری آب یخ یا یخ خرد شده

برای تهیه مخلوط وسط کبه: 3 قاشق غذاخوری روغن + یک دوم فنجان خلال بادام + 2 عدد پیاز متوسط ریز خرد شود + 500 گرم گوشت چرخ شده + به اندازه کافی نمک و فلفل + یک دوم قاشق مرباخوری ادویه مخلوط لبنان و در آخر یک چهارم قاشق مرباخوری دارچین + همچنین می توانیم 400 گرم گوجه فرنگی ریز خرد شده و یک فنجان جعفری خرد شده را به آن اضافه کنیم

مخلوط را تهیه کنید: روغن را در ماهی تابه گرم می کنیم و بادام را در آن طلایی کرده و کنار می گذاریم. سپس پیازوادویه ها را ریخته، گوشت را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا گوشت بپزد، آن گاه در انتها، بادام را اضافه و مخلوط می کنیم.

طرز تهیه کبه : ابتدا پیاز را رنده کنید، فلفل را نیز ریز خرد کرده و با گوشت مخلوط کنید؛ سپس بلغور، نمک، فلفل و ادویه را اضافه کنید و با کمی آب یخ یا یخ خرد شده به طور کامل ورز دهید. اضافه کردن یخ باعث می شود، گوشت نرم شود و خنک باقی بماند، هم چنین زیاد چربی پس ندهد.از آن جا که برای درست کردن این غذا باید گوشت را زیاد ورز دهیم ، می توانیم گوشت را 2 بار دیگر از چرخ رد کرده ، یا از خرد کن های برقی استفاده کنیم تا نرم شود. سپس مواد کوفته را چند ساعت در یخچال بگذارید تا سرد شود. بعد از یخچال درآورده و دوباره چند دقیقه ورز می دهیم .

آن گاه دستمان را مرطوب می کنیم و از مایه به اندازه نارنگی کوچک برمی داریم و کف دستمان پهن می کنیم . از مایه وسط کیبه یک قاشق غذاخوری می گذاریم ، اطراف را به هم می رسانیم؛ سپس به شکل دوک به آن فرم می دهیم و در روغن سرخ می کنیم. هم چنین می توانیم یک ظرف فر را چرب کرده و نیمی از مواد را بریزیم و با دست پهن کنیم. آن گاه از مایه وسط کیبه بر روی آن پخش کرده و بقیه مواد کیبه را می ریزیم و پهن می کنیم . بعد با چاقو به شکل لوزی برش می دهیم و کمی روغن روی آن می ریزیم تا روغن درون آن نفوذ کند.

سپس در فر با حرارت 200 درجه سانتی گراد می گذاریم تا بپزد و روی آن  طلایی شود. همچنین می توانیم اول کبه ها را با فویل بپوشانیم و در آخر برداریم.

 


چهار شنبه 18 اسفند 1395 - 11:27:13

دسته بندی :