الگوی فاطمی طرحی زنده و مستمر برای مقاومت است
فعال اسلامی بحرین، «امّ محمد»، در گفتوگو با شبکه جهانی الکوثر تأکید کرد که الگوی فاطمی را نمیتوان صرفاً یک تجربه تاریخی پایانیافته دانست، بلکه این الگو، طرحی زنده و دائمی برای مقاومت است که همچنان توانایی ایجاد آگاهی، پاسداری از هویت و ساختن جامعهای توانمند برای مقابله با تحریف و سلطه فرهنگی را داراست. او توضیح داد که زن، بر اساس این اندیشه، نقشی محوری ایفا میکند که از چارچوب اجتماعی سنتی فراتر رفته و به ژرفای طرح مقاومت انسانی و روحی میرسد.
بر پایه این دیدگاه، فعال اسلامی بحرینی بیان کرد که اندیشه اسلامی به زن بهعنوان انسانی کامل، همانند مرد نگریسته است؛ انسانی که مسئولیت پیمودن راه حق را بر عهده دارد، هرچند در لباس ظاهری زنانگی آفریده شده است؛ لباسی که دربردارنده لطافت و ویژگیهایی است متناسب با نقش او در زندگی. او تأکید کرد که این ویژگیها، ظاهری یا نشانهای از محدودیت یا کاستی نیستند، بلکه توانایی الهی هستند که در وجود زن نهاده شده تا او را برای ایفای نقشهای بزرگ انسانی توانمند سازند. از این دیدگاه، مفهوم مقاومت نیز در یک بُعد محدود نشده، بلکه بهعنوان وظیفهای جامع انسانی شناخته شده است برای مقابله با هر آنچه مانع تحقق عدالت و حق میگردد.
بیشتر بدانید
هدف اروپا از طولانی کردن و گسترش جنگ: اعمال سلطهجویی و استکبار| مع المراسلین
تضمینهای امنیتی در اوکراین؛ گره اصلی حل بحران از نگاه تحلیلگر سیاسی| قضیة ساخنة
«امّ محمد» توضیح داد که مقاومت در ذات خود، واکنشی موقتی یا فوری نیست، بلکه مسیری اخلاقی و تربیتی است که انسان را وادار میسازد هم در درون خود صالح باشد و هم در محیط پیرامونش مصلح. یعنی انسان باید آگاهی درونی خود را بسازد و در عین حال مسئولیت اصلاح جامعه پیرامونش را بر دوش گیرد.
او تأکید کرد که این مأموریت بدون رویارویی با چالشها و موانعی که در مسیر حق قرار دارند، امکانپذیر نیست. در این میان، زن با آنچه از ویژگیهای فطری و روحی در اختیار دارد، بهعنوان رکن اساسی از ارکان مقاومت انسانی ظاهر شده است، چه درون خانواده و چه در عرصه عمومی اجتماعی.
«امّ محمد» در ادامه به جایگاه ویژه خانوادههای شهدا، مجروحان، اسرا و مجاهدان در منطق مقاومت پرداخت و اظهار داشت که این خانوادهها، حافظان زنده یاد و خاطره فداکاریها هستند و در درون خود معانی عزت، افتخار و حقیقت را حمل میکنند.
او تصریح کرد که حفظ ارتباط با این خانوادهها، زنده نگه داشتن یاد شهدا، همدردی با آنان در رنجهایشان و حمایت معنوی و اجتماعی از ایشان، صرفاً یک وظیفه اخلاقی یا اجتماعی نیست، بلکه جزئی اصیل از مفهوم خود مقاومت به شمار میآید.
فعال اسلامی بحرینی افزود که زنان در حفظ این پیوند انسانی و اجتماعی، نقشی اساسی ایفا کردهاند؛ بهواسطه تواناییهایشان در تقویت انسجام عاطفی، انتقال مفاهیم و تثبیت روحیه ایثار. به باور او، این نقش هرگز فرعی یا حاشیهای نبوده، بلکه یکی از چهرههای اصلی مقاومت اجتماعی است که انسجام و استواری جامعه را حفظ کرده است.
«امّ محمد» اشاره کرد که استمرار طرح مقاومت بدون انتقال تجربهها و روایتها به نسلهای آینده ممکن نیست؛ او بر این باور بود که روایت زندگی و سیره شهدا و مجاهدان نخستین گام برای زنده و ریشهدار نگاه داشتن روح مقاومت در آگاهی جمعی بوده است. وی توضیح داد که زنان، بهویژه مادران و همسران شهدا، بهسبب تجربه زیسته و همراهی نزدیکشان با مجاهدان، بهترین راویان این واقعیتها بودهاند؛ روایتهایی که از محدوده گزارشهای رسمی فراتر میرفتند و عمق انسانی مبارزه را آشکار میکردند.
او افزود که این روایتها صرفاً نقل خاطرات شخصی نبودند، بلکه بنیانی برای شکلگیری پیوندی عمیق میان جامعه و فرهنگ مقاومت به شمار میرفتند. وی هشدار داد که گسست این پیوند، جامعه را در معرض فرسایش فرهنگی و تحریف مفاهیم قرار داده و تأکید کرد که نقش زنان در این عرصه نقشی بنیانی بوده است برای حفظ هویت مقاومت و تضمین استمرار آن در طول زمان.
در جمعبندی گفتار خود، «امّ محمد» اظهار داشت که کاملترین نمونه زن مقاوم در شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها تجلی یافته است؛ بانویی که با معرفت عمیق نسبت به خداوند، با اطاعت، صبر، شجاعت و پایداری در برابر ظلم، الگویی جامع برای زن مسلمان ارائه کرد و توانست میان نقش خانوادگی خود و حضور آگاه و مؤثرش در جریان رویدادهای اجتماعی و تاریخی جمع کند.
فعال اسلامی بحرین در پایان گفتوگو تصریح کرد که هرگونه عقبنشینی از نقش حقیقی زن به دلیل فاصله گرفتن از سیره فاطمی بوده است؛ و تأکید کرد که بازگشت به این روش میتواند زن را به جایگاه طبیعی خود بازگرداند؛ جایگاهی که در آن زن عنصری فعال در ساختن جامعهای مقاوم، متعادل و انسانی باشد، جامعهای که در آن مقاومت نه واکنشی موقتی، بلکه شیوهای آگاهانه و پایدار از زندگی است.
گفتوگو را دکتر معصومه فروزان انجام داد.