به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ایشان فرمودند: امّا متأسّفانه برخی کوشیدند به جای پرداختن به اصل موضوع و پیام، به حواشی پرداخته و بعضاً اهداف مورد نظر خود را به این واسطه دنبال کنند!
بیشتــر بدانیــد:
نقش بانوان دانشمند در تغییر نگاه به زن و خانواده
لوح «راه جاودان مقاومت»، نگاهی به گزیده ای از بیانات رهبری معظم
رهبر انقلاب در این پیام خطاب به رئیس رسانهی ملّی فرمودهاند:
«جناب آقای جبلّی! شما و این حضرات نقش بیبدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان ــ که بیش از همیشه است ــ میدانید. امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندن پیام و روایت او از واقعیّت رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصهی مهم باید دقّت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است.» ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
قبل از هر چیز باید توجّه داشت این پیام اگرچه در پاسخ به درخواست رئیس رسانهی ملّی صادر شده، امّا بدون شک مخاطب آن فقط صداوسیما و مدیران و دستاندرکاران رسانهی ملّی نیستند. همانطور که رهبر انقلاب در دیدار اخیر مدّاحان، این قشر را «رسانه» دانستند و خطاب به آنان رهنمودهایی را دربارهی چگونگی استفادهی درست و بهینه از این «رسانه» بیان فرمودند ــ که بدون شک، آن رهنمودها منحصر به قشر مدّاحان نیست ــ پیام مذکور نیز از همین جنس بوده و دایرهی مخاطبان آن بسیار گسترده است.
- نسبت رسانه و جنگهای امروزی
جنگهای امروزی اساساً با جنگهای گذشته تفاوتهایی دارند. جنگهای امروز پیچیدهتر و ابزار آنها متنوّعتر شده است. اصطلاح «جنگ ترکیبی» یا «جنگ هیبریدی» که در سالهای اخیر بهکرّات به گوش میخورد، ناشی از همین واقعیّت است. رسانهها، در جنگهای ترکیبی، نقشی مهم و اساسی دارند؛ آنقدر مهم که میتوانند حتّی یکتنه سرنوشت یک نبرد را تعیین کنند.اگر به طور ساده مخاطبان یا گروههای درگیر جنگهای ترکیبی را تقسیمبندی کنیم، میتوان بهاختصار از این سه گروه نام برد: رهبران، نظامیان، مردم؛ رسانههای دشمن میتوانند روی هر سه گروه اثرات خاصّ خود را بگذارند. رسانه میتواند با عملیّات روانی، محاسبات رهبران و تصمیمگیران ارشد را دچار خطا کرده و آنان را دچار گمراهی و تصمیمات غلط و مهلک کند، نظامیان حاضر در میدان نبرد را به طوری مرعوب و متزلزل سازد که بدون جنگ همهجانبه و سخت، روحیّهی خود را باخته و میدان را به حریف واگذار کنند و بالاخره آنکه مردم را به عنوان بزرگترین گروه مخاطب، فریب داده و واقعیّتها را قلب کرده و باعث شود مردم آنجایی که باید در صحنه حضور بیابند، دچار غفلت و تزلزل شوند و یا حتّی عدّهای در راستای اهداف دشمن، دست به اقدام بزنند.
همانطور که رهبر انقلاب در پیام خود تأکید کردهاند، «دقّت و تلاش و ابتکار» باید در دستور کار اهالی رسانه قرار گیرد. گاهی کار و تلاش زیادی انجام میشود امّا چون دقیق و فکرشده نیست، اثربخشی اندکی دارد یا حتّی ممکن است اثر معکوس و مخرّب داشته باشد. در خصوص لزوم تلاش نیز همین بس که دشمن با تمام توان و ابزار خود به میدان جنگ رسانهای آمده و در چنین وضعیّتی باید کار جهادی و خستگیناپذیر کرد. و بالاخره عنصر ابتکار تکمیلکنندهی این مثلّث است. در دنیای امروز، با وجود انبوهی از رسانههای رنگارنگ، راه یافتن به ذهن و قلب مخاطب و اثرگذاری بر آن، ساده و آسان نیست؛ ابتکار، آن عنصری است که میتواند در این زمینه راهگشا باشد.
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید.
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.
یک شنبه 23 دی 1403 - 17:22:14