موانع دوستی تهران و قاهره در چیست؟

یک شنبه 22 مهر 1403 - 21:0:0
موانع دوستی تهران و قاهره در چیست؟

در ادامه تور منطقه‌ای وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، عباس عراقچی راهی قاهره شد تا رایزنی‌های سکاندار وزارت خارجه در ایستگاه مصر خاتمه یابد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این سفر در حالی صورت می‌گیرد که عراقچی پیشتر به دو کشور قطر و عربستان سعودی نیز رفته بود تا در برهه افزایش تنش‌ها در منطقه پیام‌هایی را نیز منتقل کند. برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند عراقچی در این سفر پیام مکتوب مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران در خصوص اقدامات انجام شده برای آرام کردن اوضاع منطقه را به همراه خواهد داشت.

طبق این اخبار عراقجی قرار است در قاهره با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور ، عباس کامل رئیس سرویس اطلاعاتی و بدر عبد العاطي همتای مصری خود دیدار کند.

بیشتــر بدانیــد:

شستشوی مغزی کودکان صهیونیست و ترزیق فرهنگ سلطه‌ به آنان

کابوسی به نام «اسرائیل» حتی برای نیروهای سازمان ملل در لبنان

همچنین به اعتبار اینکه مصر یکی از بزرگترین کشورهای عرب تلقی می‌شود و نقش تأثیرگذاری در مناقشه اعراب و اسرائیل دارد، با توجه به همکاری‌هایی که مصر در طول سال‌های گذشته با رژیم صهیونیستی داشته، آقای عراقچی در این سفر تلاش می‌کند جنایاتی را که این رژیم علیه مردم غزه و لبنان مرتکب شده را تشریح کند تا بتواند از نفوذ مصر بر اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس استفاده کند.

به گفته قای هانی زاده کارشناس منطقه «متاسفانه برخی از کشورهای عرب منطقه در طول جنگ غزه با رژیم صهیونیستی همراهی کردند و بویژه در عملیات وعده صادق 2 برخی کشورهای منطقه موشک های پرتاب شده ایرانی به اراضی اشغالی را رصد و سرنگون کردند و این به نوعی همراهی با رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه تلفی می شود که ایران این مسئله را هم در دستور کار قرار داده که به شدت پاسخ خواهد داد».

اما از بعدی دیگر سفر وزیر خارجه ایران به قاهره در شرایطی صورت می‌‌گیرد که دو کشور روابط سیاسی رسمی ندارند و در سالهای اخیر روند احیای مناسبات دیپلماتیک تهران- قاهره در دستور کار مذاکرات دولت‌ها قرار گرفته است که به کندی پیش می‌رود.

برای مطالعه بیشتر به «الوقت» مراجعه کنید.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.

 


یک شنبه 22 مهر 1403 - 16:42:54