ستگ تمام مقاومت اسلامی عراق برای فلسطین

پنج شنبه 19 مهر 1403 - 11:0:0
ستگ تمام مقاومت اسلامی عراق برای فلسطین

اقدامات رژیم صهیونیستی برای توسعه جنگ به سمت لبنان گروه‌های مقاومت عراقی را بیش از پیش برای فعال کردن جبهه آتش علیه اراضی اشغالی مصمم کرده و در این میان استراتژی رژیم برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه دور جدیدی از جنگ آمریکا با مجاهدین عراقی را موجب می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پس از شاهکارهای عملیاتی انصارلله یمن در هدف قرار دادن عمق سرزمین‌های اشغالی و نمایش فعال بودن آتش‌فشان جبهه جنوبی مقاومت علیه اسرائیل، در روزهای اخیر با اعتراف به کشته شدن 2 نظامی صهیونیست و زخمی شدن 25 تن دیگر در حمله پهبادی مقاومت عراق به اراضی جولان اشغالی، جبهه شرقی مقاومت نیز توانمندی‌های عملیاتی خود برای به دردسرانداختن تل‌آویو در هفته‌ها و ماه‌های سرنوشت‌‌ساز پیش رو به نمایش گذاشت؛ جایی که به نظر می‌رسد به دلیل حضور گسترده نظامی آمریکا در خاک عراق سران تل‌آویو انتظار چنین ضربه‌ای را نداشتند.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که تحقیقات اولیه در مورد این حمله نشان می دهد که دو پهپاد انفجاری در سحرگاه روز پنجشنبه از عراق پرتاب شده و وارد منطقه جولان شده اما سامانه‌های پدافند هوایی نتوانستند یکی از آنها را که در پایگاه نظامی واقع در شمال جولان منفجر شد، شناسایی کنند.

تایمز اسرائیل نیز این احتمال را مطرح کرد که شبه‌نظامیان عراقی که به گفته این رسانه صهیونیستی در مقایسه با دیگر اضلاع محور مقاومت حملات کمتری را به سرزمین‌های اشغالی انجام داده‌اند، به طور فزاینده ای حملات خود را تشدید کنند.

بیشتــر بدانیــد:

شگفتی موشک‌های حزب‌الله به روایت معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان

نقش محوری حزب الله لبنان در مقابله با رژیم صهیونیستی

 

رائد الحمید، پژوهشگر عراقی در امور جنبش‌های مسلح اسلامی معتقد است: «گروه‌های عراقی اکنون در تلاش هستند تا نقش خاصی را در چارچوب آنچه اخیراً به جبهه‌های پشتیبانی تغییر نام داده شده، ایفا کنند».

بر اساس این گزارش با توجه به افزایش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه یک سال پس از طوفان الاقصی (به قول صهیونیست‌ها شنبه سیاه) در 7 اکتبر، واقعیت عراق نسبتاً آرام ممکن است به سرعت تغییر کند.

گروه‌های مقاومت عراقی همسو با دیگر جبهه‌های محور مقاومت، از 7 اکتبر خود را متعهد به حمایت از غزه حماس اعلام کرده و اخیراً حملات خود را تشدید کرده‌اند. در این حملات عراقی‌ها بارها مواضع نظامی و مراکز اقتصادی رژیم بویژه در بنادرحیفا و ایلات مورد حمله قرار داده‌اند و تلاش ارتش و کابینه صهیونیستی سانسور تمامی اخبار و اطلاعات از میزان خسارات و تلفات این حملات بوده است.

به نوشته تامیز اسرائیل «مقاومت اسلامی در عراق» تا به امروز، مسئول نزدیک به 170 حمله به اهداف در خاک سرزمین‌های اشغالی بوده است که بیش از 70 درصد آنها تنها در سپتامبر 2024 و همزمان با تشدید تنش بین اسرائیل و حزب‌الله صورت گرفته است.

در این گزارش ضمن معرفی توانمندی‌های برخی از جناح‌های مقاومت اسلامی عراق از جمله کتائب حزب‌الله، عصائب اهل الحق (که در سال 2006 از جنبش صدر جدا شد) و سازمان بدر، که نوشته این رسانه صهیونیستی ریشه‌ شکل‌گیری آن به دوران جنگ ایران و عراق بازمی‌گردد و متشکل از عراقی‌های تبعیدیان بود که علیه صدام حسین می‌جنگیدند؛ آمده است که این گروه ها در 25 سپتامبر دو فروند پهپاد را به سمت شهر ایلات پرتاب کردند و همچنین 6 فروند پهپاد مملو از مواد منفجره و موشک های کروز را در اوایل هفته گذشته راهی شمال اسرائیل کردند و صبح یکشنبه نیز آژیرهای خطر در شهر ایلات فعال شد.

طی چند روز گذشته و پس از شهادت مظلومانه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، رهبران و اعضا گروه‌های مقاومت عراقی همانند بیشتر مردم این کشور و ملت‌های منطقه، حمایت نامحدود خود از حزب‌الله لبنان نشان دادند و حتی برخی از آنها در شبکه‌های اجتماعی درخواست‌هایی برای داوطلب شدن برای جنگیدن در کنار آنها و تجهیز «رزمندگان آماده شهادت» منتشر کردند.

برای مثال چند روز پیش «ابو علا الولایی» دبیر کل «کتائب سیدالشهدا» آمادگی خود را برای اعزام 100000 مجاهد عراقی برای جنگیدن در کنار حزب الله لبنان اعلام نمود. 

اقدامات پیشگیرانه

حمله پهبادی موفق اخیر گروه‌های عراقی که میزان توانمندی‌های نظامی مقاومت اسلامی عراق را برای فعال کردن بیش از پیش جبهه شرقی سرزمین‌های اشغالی در ادامه تحولات ثابت کرد، موجب شده تا رسانه‌های منطقه ای از احتمال اقدامات تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی علیه این گروه‌ها در خاک عراق سخن بگویند.

روزنامه عبری "یدیعوت آحارونوت" به نقل از منابعی نوشت که اسرائیل "پس از کشته و زخمی شدن 26 سرباز، قصد دارد علیه گروه های مسلح در عراق حرکت کند."

روزنامه الشرق الاوسط نیز به نقل از منابعی در عراق نوشت که احزاب "چارچوب هماهنگی" گزارش امنیتی در مورد ده ها هدفی که اسرائیل برای حمله در عراق شناسایی کرده است" دریافت کرده‌اند و حتی فرماندهی ارتش به صورت شفاهی احتمال اقدامات نظامی اسرائیل را به رهبران این گروه‌ها گوشزد کرده است.

این منابع به الشرق الاوسط گفتند: «گروه های عراقی و گروه های مقاومت اسلامی مطمئن هستند که اسرائیل، در نتیجه همکاری با ایالات متحده آمریکا که دو دهه در عراق بوده است، حجم عظیمی از اطلاعات از جمله مختصات مکان ها و افراد را در اختیار دارد.»

در این میان، به نظر می‌رسد که مقاومت و دولت عراق خود را برای اقدامات پیشگیرانه در برابر تلاش احتمالی اسرائیل برای حمله به مقرها و ضربه زدن به توانمندی‌های نظامی گروه‌های حشدالشعبی آماده کرده اند.

در همین راستا، سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق روز شنبه متذکر شد که «عراق توانایی نظارت بر حریم هوایی و تعقیب ورود و خروج هواپیماها را دارد و نیروهای عراقی تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از حریم هوایی عراق انجام داده اند».

العربی الجدید نیز به نقل از یک منبع در دولت عراق نوشت که جناح‌ها و گروه‌های مقاومت عراق ضمن انجام اقدامات احتیاطی برای تامین امنیت مقرهای خود در سرتاسر عراق، "موضع خود را به دولت اطلاع دادند که در صورت حمله اسرائیل به منافع آمریکا به شدت حمله خواهد کرد و همچنین به حمله به اسرائیل ادامه می‌دهند".

در همین حین، کاظم الفرطوسی، سخنگوی کتائب سیدالشهدا تاکید کرده که قانون اساسی عراق مانع از پاسخگویی جناح‌ها به تخلفات اسرائیلی نمی‌شود.

الفرطوسی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ما سلاح های مهمی داریم. ما می توانیم مسئله انرژی را تهدید کنیم، همانطور که روسیه در جنگ اوکراین بازار جهانی گاز را به هم ریخت.» وی ادامه داد: اگر این رژیم از کشتار منصرف نشود، راه دوری خواهیم رفت و می‌توانیم پایگاه‌های نظامی را در خلیج [فارس] هدف قرار دهیم و پرونده انرژی عامل تعیین‌کننده خواهد بود».

در این رابطه، کتائب حزب‌الله نیز به نوبه خود تهدید کرده که «به محض شروع جنگ انرژی، جهان بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت در روز از دست خواهد داد».

سخنگوی این جنبش در سکوی "X" گفت که منطقه دو گزینه دارد: "یا همه از چیزهای خوب لذت خواهند برد یا همه محروم خواهند شد."

در این میان بلومبرگ با اعلام نگرانی از اینکه در صورت رسیدن جنگ به بنادر و میادین نفتی، صادرات نفت از منابع اصلی خاورمیانه مختل خواهد شد، با استناد به برآوردهای اولیه شرکت« Clearview Energy Partners» گزارش داده که در صورت اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا و متحدانش علیه ایران، قیمت نفت ممکن است ۷ دلار در هر بشکه افزایش یابد یا اگر اسرائیل به زیرساخت‌های انرژی ایران حمله کند، قیمت آن ۱۳ دلار افزایش می‌یابد.

با توجه به این وضعیت به نظر می‌رسد که اقدامات رژیم برای توسعه جنگ به سمت لبنان گروه‌های مقاومت عراقی را بیش از پیش برای فعال کردن جبهه آتش علیه اراضی اشغالی مصمم کرده و در این میان استراتژی رژیم برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه نیز سبب درگیر شدن آمریکا با دور جدیدی از جنگ با مجاهدین عراقی خواهد شد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 19 مهر 1403 - 10:21:24