بعضی کشورهای مسلمان در حال پر کردن قفسه های فروشگاه های اسرائیلی هستند!

شنبه 14 مهر 1403 - 13:10:11
بعضی کشورهای مسلمان در حال پر کردن قفسه های فروشگاه های اسرائیلی هستند!

منابع خبری نوشتند صادرات برخی کشورهای غرب آسیا به رژیم صهیونیستی از سال 2020 تاکنون به شدت افزایش یافته است و برخی دولت های عربی و مسلمان علی رغم مواضع حمایتی از غزه، دائما در حال پر کرن قفسه های فروشگاه های اسرائیلی هستند.

تهران- الکوثر:  برخی کشورهای مسلمان و عربی به روابط اقتصادی و سیاسی خود با رژیم صهیونسیتی ادامه می دهند و تجارت چند میلیارد دلاری با رژیم اشغالگر دارند.
این کشورها نه تنها به فکر قطع شریان های رژیم نیستند بلکه احتمالا منافع شان ایجاب می کند که فعلا سطح روابط خود را کاهش ندهند.
پایگاه خبری «صنعت مالی» نوشته است : رژیم صهیونیستی مراودات مالی گسترده ای با کشورهای جهان دارد. اسرائیل علاوه بر تعاملات اقتصادی با برخی از کشورهای جهان ارتباطات اقتصادی پرحجمی با دولت های مسلمان دارد.
رهبر انقلاب در مورد نداشتن ارتباط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی بارها به این کشورها تذکر دادند و فرمودند: شما میتوانید کمک نکنید، پشتیبانی نکنید، ارتباط سیاسی و اقتصادی را قطع کنید؛ این کارها را میتوانید بکنید. این، آن دشمن را تضعیف خواهد کرد، او را از میدان خارج خواهد کرد؛ این کار دست شما است.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از شرکای اصلی اسرائیل هستند. کشورهایی که علاوه بر شرکای اقتصادی رژیم، در تجارت تسلیحاتی نیز با صهیونیست ها هم‌پیمان هستند. اما جدای از کشورهای غربی برخی از دولت‌های مسلمان نیز سالها است با رژیم، ارتباطات اقتصادی دارند.
روابط اقتصادی کشورهای مسلمان با صهیونیست ها از این جهت حائز اهمیت است که ملت های جهان حتی در کشورهای غربی نیز به حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین به پا خواسته اند و برای نابودی اسرائیل لحظه شماری می کنند اما این کشورها حاضر نیستند برای ضعیف تر شدن و نابودی رژیم صهیونی دست از داد و ستد با این رژیم بردارند.

کدام کشورهای مسلمان با رژیم اشغالگر قدس مراوده تجاری دارند؟

ترکیه از جمله کشورهایی است که روابط خوبی با تل آویو دارد و صادراتش به رژیم اسرائیل در سال 2020 نزدیک به 6 میلیارد دلار می رسد. آهن و فولاد، فلزات دیگر، مصالح ساختمانی، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی و ماشین آلات از عمده ترین کالاهای صادراتی ترکیه به اسرائیل است.
امارات نیز از کشورهای عربی مسلمان است که روابط خوبی با صهیونیست ها دارد و  ارزش صادرات امارات به  رژیم صهیونیستی در سال 2022 به حدود 2 میلیارد دلار در سال می رسد ضمن اینکه روند صادرات امارات متحده به اسرائیل در ماه های گذشته صعودی بوده است .
افزایش ارزش صادرات امارات به رژیم اشغالگر قدس از زمان توافق عادی سازی نیز جالب توجه است. بخش‌های قابل توجه صادرات امارات شامل: فلزات و سنگ‌های گرانبها (525.32 میلیون دلار)، آهن و فولاد (483.95 میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (210.71 میلیون دلار) و نفت (94.55 میلیون دلار) بوده است.
همچنین اردن  ارتباطات اقتصادی اش با رژیم اسرائیل سالها است که ادامه دارد و اردن در رتبه سوم کشورهای صادرکننده کالا به اسرائیل قرار دارد.
صادرات اردن به رژیم اسرائیل در سال 2022 به 469.25 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 2018 افزایش 489 درصدی را نشان می دهد . کالاهای صادراتی اردن شامل پلاستیک (135.2 میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (127.93 میلیون دلار) و آهن و فولاد (74.35 میلیون دلار) است.
مصر هم از کشورهایی است که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته است و اسرائیل روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی به مصر صادر می کند و 5 بندر مصر برای دو بندر در سرزمین های اشغالی به طورمرتب کالا ارسال می کنند.
صادرات مصر به اسرائیل در سال 2022 بالغ بر 179.31 میلیون دلار بود . رده های صادراتی قابل توجه شامل مواد شیمیایی معدنی، ترکیبات فلزات گرانبها (61.15 میلیون دلار)، مصالح ساختمانی (14.26 میلیون دلار)، مواد غذایی (12.78 میلیون دلار) و پلاستیک (11.32 میلیون دلار) است.
اما کشورالجزایر در رتبه پنجم کشورهایی است که کالا و محصولات مورد نیاز صهیونیست ها را صادر می کند.  صادرات رژیم اسرائیل به 21.38 میلیون دلار در سال 2022 می رسد که اکثریت آن را مواد شیمیایی معدنی، ترکیبات فلزات گرانبها و ایزوتوپ ها تشکیل می دهند. حجم صادرات مراکش نیز  به اسرائیل در سال ۲۰۲۲،  17.92 میلیون دلا بود عمده محصولات صادر شده مراکش مواد غذایی است.
همچنین صادرات بحرین به رژیم اسرائیل در سال 2022 به 10.58 میلیون دلار رسید که نشان می دهد نسبت به سال 2020 افزایش قابل توجه ای داشته است. صادرات بحرین به اسرائیل شامل آلومینیوم (8.78 میلیون دلار) و آهن و فولاد (2.62 میلیون دلار) است.
به این ترتیب، مجموع صادرات کشورهای غرب آسیا به اسرائیل بین سال‌های 2020 تا 2022، 4 میلیون و 359 میلیون و 530 هزار دلار افزایش یافت.
ظاهرا رژیم کودک کش پول خوبی برای واردات پرداخت می کند چون حجم واردات کالا از کشورهای مسلمان به اسرائیل در ماه ها و سالهای گذشته افزایشی بوده است. آمارها نشان می دهد تجارت بین رژیم با 7 کشور عربی درسال 2023 نسبت به سال قبل میلادی، از 4 میلیارد دلار افزایش یافته است.
صادرات غرب آسیا به رژیم صهیونیستی از سال 2020 تاکنون به شدت افزایش یافته است. دولت های عربی و مسلمان علی رغم مواضع عمومی خود در حمایت از غزه، دائما در حال پر کرن قفسه های فروشگاه های اسرائیلی هستند.
داده‌های واردات رژیم اشغالگرنیز نشان می‌دهد که تعدادی از کشورهای عربی به رقم تلاش‌ سایر کشورهای منطقه برای تضعیف اقتصاد اسرائیل، نقش مهمی در افزایش حجم تجارت با این رژیم را دارند.
رژیم اسرائیل برای تولید برق خود به شدت به نفت و گاز طبیعی وابسته است و این منابع 80 درصد از کل انرژی آن را تشکیل می دهند. این رژیم در سال 2022 9.4 میلیارد متر مکعب به خارج از کشور ارسال کرده است که 6.5 میلیارد متر مکعب آن به مصر و 2.9 میلیارد متر مکعب به اردن صادر شده است.
رژیم غاصب اسرائیل همچنین همه‌ نفت مورد نیاز خود را وارد می کند و تقریباً 220 هزار بشکه در روز مصرف می کند. این میزان مصرف توسط دو کشور قزاقستان و جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر تامین می شود. 62 درصد‌ از نفت مصرفی صهیونیست ها توسط قزاقستان (93 هزار بشکه) تامین می کند.
آذربایجانی ها هم روزانه ۴۵ هزار بشکه نفت به اسرائیل صادر می کنند. باقیمانده نیاز صهیونیست ها علاوه بر برزیل از کشورهای غرب آفریقا از جمله گابن، نیجریه و آنگولا تامین می شود و مقدار نامعلومی به صورت غیرقانونی از کردستان عراق حمل می شود .
برای تسهیل واردات بیشتر نفت اسرائیل، بندر جیهان ترکیه در جنوب شرقی ترکیه نقش مهمی ایفا می کند. این به عنوان نقطه بارگیری برای نفتکش های حامل نفت خام از قزاقستان و جمهوری آذربایجان از طریق دریای خزر از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان عمل می کند. نفتکش ها همچنین نفت را از کردستان عراق در امتداد شرق دریای مدیترانه به بنادر حیفا و عسقلان منتقل می کنند.
علیرغم بالا رفتن سطح تنش ها در منطقه، از زمان آغاز حمله نظامی رژیم به نوار غزه و لبنان، فعالیت های تجاری کشورهای مسلمان و عربی با صهیونیست ها تا حد زیادی بدون وقفه باقی مانده است.
کشورهای مسلمان و اعراب تا کنون اقدام قابل تاملی برای قطع شریان های رژیم صهیونسیتی انجام نداده‌ند به جای آن ها بیش از همه به فکر پر کردن حساب های خود هستند. آن ها تصور می کنند که رژیم صهیونی می تواند شریک اقتصادی خوبی برای آنها باشد حال آنکه اقدامات رژیم و وحشی گری هایش نشان داد که از هیچ اقدامی برای منافع خود ابایی ندارد حتی اگر لازم باشد یک روز از این کشورها نیز عبور خواهد کرد


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 14 مهر 1403 - 13:1:6