رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سراشیبی سقوط

شنبه 14 مهر 1403 - 12:41:40
 رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سراشیبی سقوط

در پی جنگ افزوری رژیم صهیونیستی در منطقه ، بخش‌های اقتصادی این رژیم آسیب‌های زیادی متحمل شده‌اند و استقراض دولت نیز افزایش یافته و بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «بستلئیل اسموتریچ» ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی درخصوص بودجه این رژیم برای سال ۲۰۲۵ میلادی تصریح کرد: «تل‌آویو درگیر طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ‌ها شده است.»
وی یک روز پس از شهادت سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در بیروت نیز گفت: اسرائیل تقریبا یک سال پس از حمله مرگبار حماس در هفتم اکتبر در چند جبهه حمله زمینی به حزب الله لبنان، حملات هوایی در غزه و بیروت و تهدید به تلافی عملیات موشکی بالستیک ایران در اوایل این هفته درگیر است و همانطور که درگیری به منطقه گسترده‌تر سرایت می‌کند، هزینه‌های اقتصادی نیز برای رژیم صهیونیستی و سایر کشورهای خاورمیانه افزایش می‌یابد.
دراین حال، کارنیت فلوگ، رئیس سابق بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در اول اکتبر به سی‌ان‌ان گفت: اگر تشدید تنش‌های اخیر به جنگی طولانی‌تر و شدیدتر تبدیل شود، تلفات سنگین‌تری بر فعالیت و رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی برجای خواهد گذاشت.

همچنین بخوانید:

سازمان ملل نیز طی گزارشی در ماه گذشته اعلام کرد جنگ به‌طور قابل توجهی وضعیت غزه را بدتر کرده و آن را از مدت‌ها پیش به سمت بحران اقتصادی و انسانی سوق داده و کرانه باختری در حال نزول اقتصادی سریع و نگران‌کننده‌ای است. در همین حال، به گفته بی ام آی، شرکت تحقیقات بازار، متعلق به فیچ سولوشنز، اقتصاد لبنان در سال کنونی به دلیل حملات فرامرزی بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی ممکن است تا پنج درصد کاهش یابد.
بر اساس بدترین تخمین موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو، اقتصاد رژیم صهیونیستی حتی می‌تواند بیشتر از وضعیت کنونی کوچک شود و در سناریوی بهتری، محققان دریافتند که تولید ناخالص داخلی سرانه رژیم صهیونیستی در سال جاری - که در سال‌های اخیر از بریتانیا پیشی گرفت - کاهش می‌یابد، زیرا جمعیت آن سریع‌تر از اقتصاد و استانداردهای زندگی رشد می‌کند.
پیش از حمله هفتم اکتبر و متعاقب آن جنگ رژیم صهیونیستی و حماس، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد اقتصاد رژیم صهیونیستی در سال جاری ۳.۴ درصد رشد خواهد کرد. اکنون پیش‌بینی‌های اقتصاددانان از یک تا ۱.۹ درصد متغیر است و همچنین انتظار می‌رود رشد سال آینده آن ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی باشد. با این حال، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در موقعیتی نیست که نرخ بهره را کاهش دهد تا جانی به اقتصاد بدهد، زیرا تورم در حال شتاب گرفتن است و با افزایش دستمزدها و افزایش هزینه‌های دولت برای تامین مالی جنگ پیش می‌رود.
بانک رژیم صهیونیستی در ماه مه برآورد کرد هزینه‌های ناشی از جنگ تا پایان سال آینده در مجموع به ۲۵۰ میلیارد شکل (۶۶ میلیارد دلار) می‌رسد که شامل هزینه‌های نظامی و هزینه‌های غیرنظامی مانند هزینه‌های مسکن هزاران اسرائیلی خواهد بود که مجبور به ترک خانه‌های خود در شمال و جنوب می‌شوند و معادل تقریبا ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی است.
به نظر می‌رسد این هزینه‌ها بیشتر افزایش یابد زیرا درگیری شدیدتر با ایران و گروه‌های متحد آن، از جمله حزب الله لبنان، به لایحه دفاعی رژیم صهیونیستی اضافه می‌شود و بازگشت اسرائیلی‌ها به خانه‌های خود در شمال را به تاخیر می‌اندازد. رژیم صهیونیستی در ۳۰ سپتامبر حمله زمینی به جنوب لبنان را با هدف قرار دادن حزب الله آغاز کرد.
 سایت عبری کالکالیست نوشته است: دولت اسرائیل انتشار بودجه سال آینده را به تعویق انداخته است زیرا با تقاضاهای رقابتی دست و پنجه نرم می‌کند. این درگیری باعث شده است که کسری بودجه اش - تفاوت بین هزینه‌های دولت و درآمد، عمدتا از محل مالیات - از چهار درصد قبل از جنگ به هشت درصد تولید ناخالص داخلی برسد و ۲ برابر شود.
همچنین استقراض دولت افزایش یافته و بیشتر شده است، زیرا سرمایه‌گذاران برای خرید اوراق قرضه و سایر دارایی‌های اسرائیل  بازده بیشتری را طلب می‌کنند.
کاهش چندگانه رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی توسط فیچ، مودیز و اس اند پی احتمالا هزینه استقراض آن را بیش از پیش افزایش خواهد داد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 14 مهر 1403 - 12:38:17