آیا حمله زمینی اسرائیل به لبنان اینبار نتیجه بخش خواهد بود؟

پنج شنبه 12 مهر 1403 - 18:0:0
آیا حمله زمینی اسرائیل به لبنان اینبار نتیجه بخش خواهد بود؟

ارتش اسرائیل هدف بلندپروازانه‌ای را برای انجام یک عملیات «محدود» تعیین کرده است که تهدید حزب الله را از بین ببرد، هدفی که بارها و بارها نتوانسته است به آن دست یابد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از میدل ایست نیوز، آخرین باری که ارتش اسرائیل وارد لبنان شد، یک شکست بود. جنگ یک ماهه‌ای که در ژوئیه 2006 آغاز شد، شاهد گرفتار شدن سربازان اسرائیلی در نبردهای شدید بود، زیرا رزمندگان حزب الله یک ستون تانک را پس از دیگری به سمت کمین‌هایی که با دقت آماده شده بودند هدایت می‌کردند.

حداقل 20 تانک منهدم شد و 121 سرباز اسرائیلی کشته شدند. کمیسیونی که برای ارزیابی نتیجه جنگ تشکیل شد، به این نتیجه رسید که «اسرائیل آغازگر یک جنگ طولانی بود که بدون پیروزی نظامی آشکار آن پایان یافت».

تقریباً دو دهه بعد، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که عملیات زمینی «محدود، محلی و هدفمند» را در جنوب لبنان علیه حزب الله آغاز کرده است. اما شواهد، نشان می‌دهد که این کشور ممکن است خود را برای تهاجم طولانی‌تری به لبنان آماده کند.

هدف تعیین شده توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هدفی آشناست: اطمینان حاصل شود که حزب الله دیگر نمی‌تواند تهدیدی برای اسرائیلی‌ها، به ویژه برای آوارگان شمال اسرائیل باشد که دولت قصد دارد به خانه هایشان بازگردد.

اما تحلیلگران می‌گویند دولت او ممکن است توانایی این گروه را برای جنگیدن در زمین خانگی و خطر اینکه اسرائیل در یک جنگ طولانی دیگر در لبنان گرفتار شود، دست کم بگیرند.

آمادگی رزمی

هفته گذشته، پیش از تهاجم زمینی، هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، هنگام سخنرانی در تیپ زرهی هفتم، به درس‌هایی که از سال 2006 در مورد آمادگی رزمی آموخته بود، اشاره کرد.

او به گروهی از سربازان گفت: «[در] رویارویی خود با عوامل حزب‌الله، [شما] به آنها نشان خواهید داد که مواجهه با یک نیروی حرفه‌ای به چه معناست. شما وارد خواهید شد، و با قاطعیت زیرساخت‌های دشمن را نابود خواهید کرد.»

در مقایسه با سال 2006، حزب الله تعداد سربازانش در جنوب را از حدود 5000 به ده‌ها هزار نفر افزایش داده و گفته می‌شود زرادخانه موشکی آن بسیار تقویت شده است. این گروه همچنین از سال 2013 که در سوریه وارد جنگ با مخالفان اسد شد، تجربه‌های بسیاری را اندوخته است.

در حالی که ارتش اسرائیل اکنون می‌تواند روی ناوگان قدرتمندی از پهپادهای تجسسی برای دفع کمین‌های حزب‌الله حساب کند، تونل‌های زیرزمینی همچنان به احتمال زیاد به حزب الله در زمین خانگی امتیاز نظامی می‌دهند.

نبیل خوری، دیپلمات سابق امریکایی و کارشناس ارشد مرکز عرب در واشنگتن دی سی، به الجزیره گفت که اسرائیل اهداف خود را در درگیری‌های کنونی به هدف قرار دادن افراد درون حزب الله محدود نمی‌کند.

از نظر نظامی، آنها می‌توانند اهداف خاصی را انتخاب کرده و افراد خاصی را بکشند. اما اهداف آنها بسیار گسترده‌تر از این است. خوری گفت: آنها با طرحی گسترده برای غزه، کرانه باختری، و اکنون، به وضوح، برای لبنان وارد عمل می‌شوند.

در نهایت، ارتش اسرائیل هدف بلندپروازانه‌ای را برای انجام یک عملیات «محدود» تعیین کرده است که تهدید حزب الله را از بین ببرد هدفی که بارها و بارها نتوانسته است به آن دست یابد.

نویسنده: فدریکا مارسی


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 12 مهر 1403 - 14:23:43