سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق؛ مناسبات دوجانبه و غزه محور گفت‌وگو

چهار شنبه 21 شهریور 1403 - 13:29:14

 رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه در محل فرودگاه بین‌المللی بغداد مورد استقبال رسمی نخست وزیر عراق قرار گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  دکتر مسعود پزشکیان که به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به این کشور سفر کرده است، در بدو ورود و در محل فرودگاه بین‌المللی بغداد به شکل رسمی از سوی وی مورد استقبال قرار گرفت.
در مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از نواختن سرود ملی دو کشور، دکتر پزشکیان و السودانی از یگان تشریفات حاضر در محل سان دیدند و سپس مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
 نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که محور گفت وگوهای امروز (چهارشنبه) با دکتر «مسعود پزشکیان» رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه حول مسائل منطقه‌ای و تحولات در غزه و ارتقاء همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و تجاری و مشارکت در پاره‌ای از بخش‌های توسعه‌ای است.
این بیانیه افزوده است : طی این گفت‌وگوها تعدادی از سندهای همکاری در حوزه های همکاری مالیاتی، کشاورزی، منابع طبیعی، ارتباطات، حمایت اجتماعی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، گردشگری، تبادل فرهنگی و هنری و همکاری در زمینه آثار تاریخی است.
براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، بخشی از این سندهای همکاری نیز در حوزه همکاری در زمینه آموزش نیروهای متخصص و تقویت و ارتقا نیروهای کار ماهر و همکاری بین اتاق های بازرگانی خواهد بود.
دکتر پزشکیان رییس جمهوری کشورمان و هیات همراه ساعاتی قبل وارد بغداد شدند و قرار است با دولتمردان عراق و رهبران سیاسی تشکیل دهنده دولت متشکل از همه جریان های شیعی، اهل سنت، کرد و اقلیت های قومی و دینی دیدار و گفت وگو کنند.
 رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز پیش از عزیمت به عراق در گفت وگو باخبرنگاران در فرودگاه تهران با تاکید بر اینکه سفر به عراق آغاز دوره‌ای جدید از توسعه و تعمیق تعاملات و روابط با کشورهای اسلامی و همسایه است، گفت: در این سفر علاوه بر امضای توافقنامه‌های همکاری از شهرهای شیعه‌نشین و کردنشین عراق نیز دیدار خواهیم کرد.
وی گفت: ما به شهرهای شیعه نشین عراق و بصره می‌رویم، به شهرهای کردنشین اربیل و سلیمانیه نیز سفر می‌کنیم، این سفر، سفر بسیار خوبی در ایجاد ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خواهد بود.
دکتر پزشکیان تصریح کرد: امیدوارم با کشورهای اسلامی که آغاز آن از عراق است، رابطه خوب و صمیمانه و برادرانه داشته باشیم و مشکلاتی که می تواند وجود داشته باشد را به امید خدا از سر راه برداریم.

حضور پزشکیان در محل شهادت حاج قاسم و ابومهدی

 مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در بدو ورود به بغداد در فرودگاه این شهر به محل یادمان شهدای مقاومت شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس حاضر شد و به مقام این شهدا ادای احترام کرد.

سپهبد حاج قاسم سلیمانی بامداد جمعه 13 دی‌ماه 1398 که به‌عنوان مهمان رسمی دولت عراق به بغداد رفته بود، به‌همراه شهید ابومهدی المهندس جانشین فرمانده حشدالشعبی به‌دستور ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا و توسط نیروهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.
دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی عراقی، امضای توافقنامه‌های همکاری، سفر به اقلیم و بصره و زیارت عتبات عالیات از جمله برنامه‌های سفر سه‌روزه‌ی رئیس‌جمهور است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 21 شهریور 1403 - 13:27:59