محکومیت در کمال بی‌میلی!

شنبه 20 مرداد 1403 - 13:29:22
محکومیت در کمال بی‌میلی!

ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جهان عرب و جهان اسلام به دنبال داشت و بسیاری از کشورها و شخصیت‌های اسلامی و عربی، در بیانیه‌ها و اظهاراتی رسمی آن را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در این میان اما، واکنش برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، قابل تأمل بود. عمان، قطر و کویت از همان آغازین ساعات، این حادثه را محکوم کردند؛ اما بحرین و امارات، به عنوان سردمداران سازش علنی با اسرائیل در حاشیه خلیج‌فارس، تنها به بیانیه‌هایی کلی حاوی اصطلاحات کلیشه‌ای «ابراز نگرانی» و درخواست «خویشتنداری» بسنده کردند؛ و هیچ نامی از عامل (رژیم صهیونیستی)، محل (ایران) و یا هدف (اسماعیل هنیه) این حادثه نبردند.
موضع عربستان سعودی اما خود حکایت دیگری داشت! دولت سعودی که چند هفته پیش از این، در بیانیه‌ای ، حادثه شلیک به گوش دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری انتخابات آمریکا را به شدت محکوم کرده بود، این‌بار اما حادثه ترور یکی از رهبران بلندپایه مقاومت فلسطین را - که دو قربانی هم درپی داشت و عامل آن نیز رژیم صهیونیستی بود- نه تنها محکوم نکرد، بلکه هیچ واکنشی نیز نشان نداد؛ و حتی «نگران» هم نشد!
این سکوت و بی‌تفاوتی -ظاهری- سرانجام با تماس تلفنی «علی باقری کنی» سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران "اندکی" شکست؛ و بنابه بیانیه تارنمای وزارت خارجه ایران ، فیصل بن فرحان، وزیرخارجه سعودی در این گفت‌وگو، ترور اسماعیل هنیه در خاک جمهوری اسلامی را محکوم کرد!
البته بررسی رسانه‌های رسمی سعودی نشان می‌دهد این بی‌میلی و «زور» در عدم محکومیت حادثه همچنان پابرجاست؛ و چه بسا در تماس یادشده نیز، از روی "رودربایستی" و به دیگر سخن، "به زور" محکوم کرده‌اند؛ این اکراه، در بازتاب خبر تماس تلفنی در خبرگزاری دولتی سعودی  و نیز تارنمای وزارت خارجه (اینجا) این کشور نیز به خوبی نمایان است؛ چرا که تنها به این عبارت کوتاه بسنده کرده‌اند که «دو طرف به گفت‌وگو پیرامون روابط دوجانبه و تحولات منطقه پرداختند»؛ و هیچ سخنی از حادثه ترور، محکومیت و.. نیست!
با این همه، و به موازات این سکوت و بی‌موضعی رسمی، ارتش سایبری سعودی (معروف به "ذباب الکتروني") اما، به شدت فعال بوده و هستند؛ و در واقع، همان موج هجمه و تخریبی که سکوهای مجازی هم‌پا با تریبون‌های مذهبی سعودی از آغاز جنگ غزه راه انداخته بودند، با حادثه ترور چند روز پیش، وارد فاز جدیدی شد.
اتهام به ایران به دست داشتن در ترور، سرزنش گسترده مقاومت فلسطین به خاطر کمک‌خواهی از ایران، تمسخر، تخریب، و یا حتی ابراز شادی و خرسندی از ترور رئیس دفتر حماس، و... ازجمله محورهای این هجمه سعودی‌ها بوده است.
در واقع، می‌توان گفت سعودی‌ها از شادی این رویداد در پوست خود نمی‌گنجند، اما از بیم واکنش افکار عمومی عربی-اسلامی، جرأت ابراز علنی و رسمی آن را ندارند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 20 مرداد 1403 - 13:29:18