بررسی جنبش تحریم های همه جانبه در سطح جهانی علیه اسرائیل

پنج شنبه 21 تیر 1403 - 14:0:0
بررسی جنبش تحریم های همه جانبه در سطح جهانی علیه اسرائیل

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، یکی از اقدامات نمایان برای تحت فشار قرار دادن و منزوی ساختن رژیم صهیونیستی که در ماههای اخیر با تداوم جنگ خونبار غزه تشدید شده است، گسترش جنبش تحریم اسرائیل در سطح جهانی است.

در این راستا، روزنامه آمریکایی روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: جنبش تحریم اسرائیل در پی تداوم جنگ آن علیه باریکه غزه ضمن گسترش روز افزون، شاهد پیوستن اقشار مختلف جوامع غربی به ویژه دانشگاه‌ها به این جنبش است.

این رسانه آمریکایی نوشت: "زمانی حمایت‌ها از کارزار حامیان فلسطین در جهت یک تحریم جهانی علیه اسرائیل محدود بود اما در ماه‌های بعد از شروع جنگ غزه سطح حمایت از منزوی‌سازی اسرائیل افزایش و گسترش یافته است."

وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه جهش در گسترش این جنبش پتانسیل ضربه زدن به اصناف، حرفه‌ها و اقتصاد در فلسطین اشغالی را بیش از پیش پیدا کرده تاکید می‌کند که با تداوم موج تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های کشورهای غربی و نقاط دیگر جهان اکنون بخش دانشگاهی و علمی در این رژیم نیز دارد درد ناشی از تحریم‌ها را احساس می‌کند.

به نوشته این روزنامه، اسرائیلی‌ها اکنون مشاهده می کنند که دیگر خیلی از دانشگاه‌های اروپایی از آن‌ها استقبال نمی‌کنند و از جمله دیگر نمی‌توانند در پروژه‌های همکاری علمی مشارکت داشته باشند. این وضعیت دارد مشارکت آن‌ها در نهادهای فرهنگی و نمایشگاه‌های نظامی را هر چه بیشتر به یک تابو تبدیل می‌کند.

پس از آغاز جنگ غزه در پی عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 - 15 مهر 1402 و جنایات بی سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه به خصوص نسل کشی و استفاده از سلاح گرسنگی و ایجاد قحطی در این منطقه، مردم بسیاری ازکشورها بشدت علیه این رژیم موضع گرفته و با برپایی تظاهرات و گردهمایی ها و نیز تحصن ها به ویژه در کشورهای غربی خواهان پایان تجاوز اسرائیل و امدادرسانی به مردم غزه شده اند.

این اعتراضات به سطح نهادهای علمی مانند دانشگاهها نیز گسترش پیدا کرده و اکنون در راستای افزایش فشارها و انزوای رژیم صهیونیستی، جنبش تحریم این رژیم در سطح جهانی ابعاد بی سابقه ای پیدا کرده است.

ضمن اینکه فشارهای حقوقی علیه اسرائیل به نحو بی سابقه ای افزایش یافته است. «اران شامیر بورر» رئیس سابق واحد حقوق بین‌الملل در ارتش رژیم صهیونیستی می گوید: "ابعاد ابتکارعمل‌های حقوقی و سیاسی جدید علیه اسرائیل بی‌سابقه هستند. این‌ها شامل اقداماتی علیه اسرائیل و سرانش در دادگاه‌های عالی سازمان ملل از جمله دیوان بین‌المللی کیفری می‌شوند."

پیش از این سازمان ملل خواهان تشدید تحریم اسرائیل با هدف تحت فشار قرار دادن آن برای پایان دادن به جنگ غزه شده بود. «میشائیل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا در اواسط ژوئن 2024 گفت: "آنچه که اکنون به آن نیاز داریم، اعمال تحریم‌های اقتصادی و سیاسی اسرائیل است."

نگاهی به درخواست گزارشگرسازمان ملل برای تحریم اقتصادی اسرائیل

تاکید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا بر لزوم تحریم اقتصادی و سیاسی اسرائیل با توجه به بی نتیجه بودن فشارهای سیاسی و نیز بی پاسخ ماندن درخواست های مکرر از تل آویو برای توقف جنگ غزه و نسل کشی با هدف نابودی مردم مظلوم غزه صورت گرفته است.

رژیم صهیونیستی اکنون نه فقط شاهد افزایش بی سابقه تحریم ها علیه نهادهای وابسته از خود از جمله دانشگاهها و مراکز علمی خود است بلکه اکنون این تحریم ها به سطح همکاری های نظامی و تسلیحاتی بین شرکتهای غربی و اسرائیلی نیز گسترش یافته است.

«نتا باراک کورن» یک استاد حقوق دانشگاه عبری در قدس که یک گروه ویژه را برای مقابله با موج تحریم اسرائیل در جریان جنگ غزه تشکیل داده می گوید زمانی که جنگ غزه شروع شد تحریم‌های دانشگاهی جدیدی به تدریج علیه اسرائیل عمدتا در حوزه‌های علوم انسانی و علومی اجتماعی اعمال شدند.

او گفت: "حدود ۲ ماه قبل دامنه این تحریم‌ها گسترش یافته و شامل علوم سخت و جنبش‌های سطح دانشگاهی و قطع تمامی روابط آکادمیک و دانشگاهی با اسرائیل شده‌اند."

وی اظهار کرد: "اکنون بیش از ۲۰ دانشگاه در اروپا و کانادا یک چنین ممنوعیت‌هایی را تصویب کرده‌اند."

به نوشته وال استریت ژورنال، از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه پس از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر، عرصه برای جنبش حامیان تحریم این رژیم دستخوش یک تغییر بزرگ شده است. در نتیجه این عملیات و جنگ غزه که متعاقب آن به راه افتاد برخی از اهداف بلندمدت جنبش تحریم اسرائیل و سازمان‌های حامی فلسطین محقق شده‌اند.

جنبش «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» (بی‌دی‌اس) The Boycott, Divestment and Sanctions Movement کمپینی بین‌المللی برای فشار بر رژیم صهیونیستی به دلیل اشغال اراضی فلسطینی و شهرکسازی در این اراضی است.

این جنبش که در سال 2005 با حمایت 171 فلسطینی  ایجاد شد، تاکنون توانسته همراهان زیادی را در سراسر جهان از جمله در اروپا و آمریکا بدست آورد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره این جنبش اظهار داشته که قصد طراحان آن «نابودی اسرائیل» است. استراتژی جنبش «بی دی اس» مبتنی بر تغییر تدریجی است که از طریق آن گام های لازم برای تحریم اسرائیل و خارج کردن سرمایه‌گذاری‌ها در تمامی ابعاد اقتصادی، علمی، فرهنگی، ورزشی و نظامی از سرزمین‌های اشغالی به اجرا گذاشته شود.

راهبرد این جنبش در داخل اراضی اشغالی سال 1967 مبتنی بر تحریم کالاها و مؤسسات اسرائیلی و آگاه‌سازی فلسطینی‌ها در زمینه اهمیت این تحریم است.

 اکنون در دهمین ماه جنگ غزه ، با گسترش تحریم اسرائیل در عرصه های مختلف حتی در کشورهای غربی  از جمله در اروپا ، آمریکا و کانادا ، کابوس سران صهیونیست در زمینه تشدید انزوای  رژیم صهیونیستی تحقق پیدا کرده است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 21 تیر 1403 - 16:19:59

دسته بندی :