در برنامه عراق الغد مطرح شد:

رقابت در درون ائتلاف اهل سنت، مانع جدی انتخاب رئیس جدید مجلس عراق

دو شنبه 11 تیر 1403 - 15:20:8

تحلیلگر برجسته عراقی تاکید کرد: رقابت سیاسی در درون ائتلاف اهل سنت تاکنون ، مانع از انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق شده است .

ویژه ‌ -الکوثر:  دکتر «هیثم الخزعلی» ، کارشناس مسائل سیاسی واستاد دانشگاه بغداد در گفتگو با برنامه «عراق الغد» شبکه الکوثرتصریح کرد: اختلافات سیاسی امری طبیعی اما نباید در شرایطی که کشور درگیر مشکلات است، این اختلافات  ادامه یابد و باعث خلأهای قانونی و ایجاد خلل در روند اجرای قانون اساسی و نهایت بحران در داخل کشور شود.
وی افزود: همه متفق القول هستند که ریاست مجلس برای اهل سنت است و برادران اهل سنت برای اجرای قانون اساسی ، باید به این مهم توجه  و با کمک به «محسن المندلاوی» سرپرست پارلمان،  رئیس را زود انتخاب کنند.
نمایندگان مجلس عراق در آخرین جلسه خود به منظور پرکردن خلأ شش ماهه ریاست پارلمان 29 اردیبهشت ماه گردهم آمدند تا بتوانند رئیس جدید مجلس را انتخاب کنند. دراین نشست،  طلال الزوبعی از نامزدهای ریاست پارلمان در آخرین لحظات از نامزدی به خود به نفع محمود المشهدانی انصراف داد.
در آغاز جلسه، سالم العیساوی، طلال الزوبعی، عامر عبدالجبار و محمود المشهدانی برای ریاست مجلس نامزد شده بودند.
تاکنون 4 جلسه مجلس عراق برای انتخاب رئیس جدید بی نتیجه مانده است.
«چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» از احزاب سنی خواست پس از گذشت بیش از 6 ماه تعلل در انتخاب رییس جدید مجلس ، ظرف یک هفته جایگزینی برای «محمد الحلبوسی» رئیس سابق و برکنار شده پارلمان انتخاب کند.
محمد الحلبوسی، فرماندار سابق استان الانبار و رئیس جریان التقدم در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان رئیس پارلمان عراق انتخاب شد. حلبوسی که در آن زمان ۳۷ سال داشت، جوان‌ترین رئیس پارلمان در تاریخ عراق بود. الحلبوسی در سال ۲۰۲۲ برای بار دوم به‌عنوان رئیس پارلمان انتخاب عراق انتخاب شد اما بعداز  ۶ سال از ریاست محمد الحلبوسی دادگاه عالی  عراق حکم به برکناری وی داد.
محمد الحلبوسی به عنوان رئیس حریان تقدم (اهل سنت ) با یک شرکت خارجی که در عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با تعدادی از کشورها نقش داشته، قرارداد امضا کرده بود. 
الحلبوسی تصمیم دادگاه عالی را عجیب خواند  و گفت که این تصمیم ناقض قانون اساسی و عامل تضعیف ثبات ملی است، اما حکم دادگاه عالی فدرال نهایی است و قابل تجدید نظر نیست.

 


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 11 تیر 1403 - 15:18:49