اعلام زمان تکمیل واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر

یک شنبه 3 تیر 1403 - 14:0:0
اعلام زمان تکمیل واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در کنفرانسی خبری به تشریح دستاوردهای این سازمان در دوران دولت شهید رئیسی پرداخت و زمان تکمیل واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رییس سازمان انرژی اتمی درباره روند ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر گفت:  در سال ۱۴۰۰ به دلایلی در وضعیت رکود در روند ساخت این ۲ واحد بودیم اما امروز در همه زمینه‌ها در سایت بوشهر و در کارخانه‌های ایرانی طرف قرارداد اقلام در حال ساخت هستند و از امروز تا پنج سال دیگر واحد اول آماده می شود و طی هفت سال واحد دوم. نیروگاه‌های دیگر هم به این شکل و در همین بازه زمانی یک واحد از نیروگاه‌های کارون و از واحدهای دیگر هم یک واحد احتمالا بتوانیم در مدار قرار دهیم.

اسلامی در پاسخ به سوالی در این باره که گروسی اخیرا گفته است به سمت دیپلماسی با ایران و یک توافق جدید باید رفت گفت: روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد و این مبنا ان‌پی‌تی و پادمان جامع است. آژانس در این چارچوب حرکت می‌کند و در همین قالب باید مطالبه داشته باشد و غیر از این نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره این که برخی معتقدند به لحاظ فنی و مالی و تامین سوخت پشتوانه کافی برای ورود به ساخت نیروگاه‌های اتمی را نداریم گفت: ساخت نیروگاه های اتمی بسته به نوع قراردادش متفاوت است. قراردادی که برای نیروگاه بوشهر است آن‌چه در گذشته امضا شده احداث هشت نیروگاه است که تعهد تامین سوخت هم با سازنده است. این قراداد ۲ بخش دارد یکی‌ داخلی سازی و بخش دیگر ساخت در کشور طرف قرارداد است.

وی ادامه داد: برای سایر بخش‌ها از پروژه‌های صفر فرایند که معدن است ظرفیت‌های خود را گسترش دادیم، منابع کافی و متنوع در کشور است و نگرانی برای تامین سوخت ۲۰ هزار مگاوات نداریم.

وی افزود: الان در تولید محصولاتی از جمله در بخش سلامت بیش از ۶۵ محصول رادیودارویی در سطح کشور تولید می کنیم و سعی بر گسترش بازار در منطقه داریم. امروز بیش از ۲۰ محصول رادیودارو در فاز تحقیقاتی داریم که قابل توجه است و ۲۲۰ مرکز پزشکی را پشتیبانی‌ می‌کنیم در حالی که در ۱۴۰۰، این مراکز ۱۹۰ مرکز بودند. همچنین ما مرکز تولید و  توسعه رادیودارو را در دست اقدام داریم که ظرفیت جدیدی ایجاد می‌کند و امیدوار بودیم با حضور رئیس‌جمهور شهید آن را افتتاح کنیم به هرحال ان‌شاءالله این کار صورت می‌گیرد که ظرفیت ما را از پنج تا هفت برابر در تولید رادیو دارو ارتقا می‌دهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


یک شنبه 3 تیر 1403 - 13:36:37

عکسهای بیشتر :