رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران علمی: به جوان‌ها خیلی اعتقاد و امید دارم

شنبه 26 خرداد 1403 - 15:11:32

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان، فرمودند: شما برای کشور یک ثروتید و بنده به جوان‌ها خیلی اعتقاد و امید دارم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر امروز (شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

بخشی از مهمترین محور بیانات ایشان به شرح زیر است:

- به جوان‌ها خیلی اعتقاد و امید دارم. شما برای کشور یک ثروتید. ارزش نخبه خیلی بالاتر از مدال است. شما می‌توانید تاریخ را عوض کنید.

- انتخابات بسیار مهم است. تلاش کنید مشارکت افزایش یابد. برای انتخاب خوب ببینید چه کسی توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب را دارد. هر دولتی که سرکار بیاید، باید استقلال سیاسی کشور را حفظ کند.

- کشور ما از حدود سال ۱۳۸۰ یک حرکت علمی را، یک جهش علمی را شروع کرد. البته از دهه شصت کار علمی می‌شد، اما از حدود سال ۱۳۸۰ یک تحریک عمومی‌ای انجام گرفت در محیط اساتید، در محیط دانشجویان. یک حرکت علمی خوبی به وجود آمد به طوری که آمارهای جهانی نشان می‌داد که ما در رتبه سرعت پیشرفت علمی چندین برابر متوسط جهانی داریم پیشرفت می‌کنیم.

- البته من همان وقت هم بارها گفتم، سرعت پیشرفت نکته بسیار خوبی است، نکته مهمی است اما نکته اصلی نیست، برای خاطر اینکه خود پیشرفت باید اتفاق بیفتد ما چون عقب ماندگی داشتیم تازه میرسیم به وسط راه، جلو نمی‌رسیم. ما باید به خط جلو، به خط مقدم برسیم. ما این چند سال آخر دهه نود، یک مقداری افت پیدا کردیم.

- اینجا یک آماری به من دادند، جزئی است اما حکایت از یک مسئله مهم‌تری دارد. میگویند ما در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ در مسابقات جهانی، المپیادهای جهانی جمعاً ۲۶ مدال طلا داشتیم در حالی که در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۳۰ نشان طلا داریم یعنی در دو سال بیشتر از آن چهار سال داریم.

- بنابراین یک حرکتی باز در این دو سه ساله پیدا شده منتها این حرکت کافی نیست ما احتیاج داریم به یک خیزش علمی. شماها در این زمینه می‌توانید واقعاً کار کنید، مؤثر باشید.

- انتخابات خب خیلی مهم است و در درجه‌ی اول هم مشارکت مهم است که شما هرچه می‌توانید تلاش کنید؛ چه در محیط‌های دانشجویی، چه در محیط‌های کاری، چه در محیط‌های خانوادگی و اینها، تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند.

- بعد هم نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است، و توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب دارد. این را اگر ملاحظه کنید، شاید بتوانید مثلاً یک انتخاب خوبی را داشته باشید.

- امیدوارم ان‌شاءالله خداوند متعال آنچه که صلاح این کشور و صلاح این ملت است، آن را به آسانی و بی‌دغدغه پیش بیاورد.

- الان هم ما یک استقلال سیاسی‌ای خوشبختانه داریم یعنی ایران، جمهوری اسلامی، نسبت به مسائل کلی دنیا دارای منطق و دارای حرف و دارای جایگاه مشخصی است. ما در قضیه فلسطین حرف داریم، در قضایای آمریکا حرف داریم، در قضایای دنیا، در قضیه نظم نوین جهانی حرف داریم.

- حرف داریم در دنیا، یعنی حرفی که شنیده می‌شود داریم. در دنیا حرف ما را می‌شنوند و روی آن حساب می‌کنند. ممکن است قبول نکنند خیلی‌ها، اما بالاخره روی این حرف حساب می‌کنند، این استقلال است. این را نباید از دست بدهیم؛ حالا هر دولتی که سر کار می‌آید یکی از مسائل مهمش باید این باشد که این استقلال سیاسی‌ای که خوشبختانه به وجود آمده، این استقلال سیاسی را حفظ کنیم.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 26 خرداد 1403 - 15:10:36