برنامه عمران خان برای تشکیل دولت آینده پاکستان تحت ائتلاف با حزب شیعیان

چهار شنبه 25 بهمن 1402 - 19:40:0
برنامه عمران خان برای تشکیل دولت آینده پاکستان تحت ائتلاف با حزب شیعیان

نخست وزیر برکنار شده پاکستان گفت: جنبش عدالت تحت ائتلاف با مجلس وحدت مسلمین (حزب شیعیان) دولت‌های آتی در مرکز و ایالت پنجاب را تشکیل خواهد داد.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عمران خان که نامزدهای حزبش در انتخابات ۹۱ کرسی مجلس را به‌دست آورده‌اند، امروز طی گفت‌وگو با خبرنگاران در زندان اعلام کرد که حزب وی هرگز تن به ائتلاف با مسلم لیگ نواز، حزب مردم و جنبش متحده قومی نخواهد داد.
وی هرگونه گمانه‌زنی‌ها درخصوص طرح نامزدهای مستقل پیروز انتخابات (وابسته به حزب جنبش عدالت) برای پیوستن به حزب سنتی پاکستان را از پایه بی اساس دانست و اعلام کرد: جنبش عدالت تحت ائتلاف با حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان (MWM) در مرکز (فدرال) و ایالت پنجاب دولت تشکیل خواهد داد.
دوازدهمین دوره انتخابات عمومی پاکستان پنجشنبه گذشته برگزار و پس از آن شمارش آرا آغاز شد. تازه‌ترین نتایج شمارش آرای انتخابات عمومی در پاکستان، تکلیف ۲۵۶ کرسی مجلس ملی را مشخص کرد. برخی احزاب از جمله حزب عمران خان تاخیر در اعلام رسمی نتایج انتخابات را به مثابه تقلب و سوء استفاده دیگر رقبای سیاسی برای کسب غیرقانونی کرسی‌های مجلس می‌دانند.
به گزارش خبرگزاری رسمی پاکستان، نامزدهای وابسته به حزب عمران خان نخست وزیر سابق تا کنون ۹۲ کرسی، مسلم لیگ نواز ۷۵، حزب مردم ۵۴ کرسی و جنبش متحده قومی نیز ۱۷ کرسی کسب کرده‌اند. حزب مجلس وحدت مسلمین وابسته به شیعیان پاکستان نیز توانست کرسی مجلس ملی از منطقه «پاراچنار» را بدست آورد.
حزب شیعیان پاکستان به رهبری علامه‌ ناصر عباس جعفری از جمله نیروهای سیاسی مطرح هستند که متحد قوی حزب عمران خان بوده و پس از برکناری عمران از قدرت پیمان همکاری و حمایت دوجانبه در جبهه‌های سیاسی را امضا کردند.
طرح مشارکت حزب مجلس وحدت مسلمین به عنوان حزب پیشرو شیعیان پاکستان در کنار حزب عمران خان برای تعیین سرنوشت دولت آینده این کشور با بازتاب چشمگیری در پاکستان همراه شده است.
علامه جعفری، رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین با حمایت از مواضع عمران خان درخصوص انتخابات پاکستان اعلام که مجلس وحدت مسلمین بی قید و شرط آماده همکاری و کمک به حزب عمران خان در تمامی شرایط از جمله تشکیل دولت است.
وی ساعاتی پس از اعلام تصمیم عمران خان برای ائتلاف، از پیوستن نامزدهای مستقل پیروز انتخابات از حزب جنبش عدالت به حزب‌ مجلس وحدت استقبال کرد و گفت: ما در کنار حزب عمران خان برای پیروی از سیاست خارجی مستقل، استقلال کشور، حفاظت از مرزهای خود، مقابله با توطئه قدرت‌های خارجی و تحکیم دوستی با کشورهای اسلامی خواهیم بود.

توافق رهبران ۶ حزب پاکستان بر سر آصف زرداری به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری

شش حزب پاکستان که در راس آنها «مسلم لیگ نواز» و حزب «مردم» قرار دارند، توافق‌ کردند که «آصف علی زرداری» سرپرست حزب مردم را به‌ عنوان نامزد مشترک خود برای ریاست جمهوری جدید پاکستان معرفی کنند.

به گزارش شبکه خبری جیو نیوز پاکستان، آصف علی زرداری سرپرست حزب مردم که برای یک دوره ۵ ساله نیز رییس جمهور پاکستان بوده است، قرار است بار دیگر به عنوان نامزد رییس جمهور جدید این کشور معرفی شود.
رسانه‌های پاکستانی خبر دادند، رهبران ۶ حزب پاکستانی که در راس آن مسلم لیگ نواز و حزب مردم قرار دارند، روز گذشته علاوه بر اعلام تصمیم مشترک خود برای تشکیل دولت ائتلافی در پاکستان، توافق کردند که آصف زرداری را به عنوان رییس جمهور جدید انتخاب کنند.
دوره پنج ساله ریاست عارف علوی (وابسته به حزب جنبش عدالت) رییس جمهور فعلی پاکستان در سپتامبر (شهریور و مهر) امسال به پایان رسیده ولی به دلیل پایان یافتن دوره پنج ساله پارلمان قبلی، وی به ادامه مسوولیت خود تا انتخاب پارلمان جدید موظف شد. در فرآیند انتخاب رییس جمهور جدید نیز، تمام احزاب دارای نماینده در مجلس ملی از جمله حزب حاکم و جناح اصلی مخالف نامزدھای مورد نظر خود را معرفی می‌کنند و نامزد مورد نظر با رای نمایندگان مجالس ملی، ایالتی و مجلس سنای پاکستان به عنوان رییس جمهور جدید انتخاب می‌شود.
زرداری ۶۸ ساله (همسر خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان و پدر بلاول بوتو زرداری وزیر سابق امور خارجه) از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ منصب یازدهمین رئیس جمهور پاکستان را برعهده داشت. حزب زرداری توانست در انتخابات اخیر پاکستان ۵۴ کرسی مجلس ملی را کسب کند و همزمان اکثریت کرسی‌های مجلس ایالتی سِند را نیز به دست آورد که طی آن حزب مردم قادر به تشکیل دولت مستقل خود در این ایالت خواهد بود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 25 بهمن 1402 - 14:8:48