«نگهبان سعادت»؛ ائتلاف آمریکایی که مرده به دنیا آمد 

دو شنبه 11 دی 1402 - 19:0:0
«نگهبان سعادت»؛ ائتلاف آمریکایی که مرده به دنیا آمد 

آمریکا که امیدوار بود با تشکیل ائتلافی دریایی بتواند مانع عملیات‌های یمن ضد اهداف صهیونیستی شود، طی چند روز متوجه شده که متحدانش حاضر نیستند منافع خود را قربانی حضور در چنین ائتلافی کنند.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از الجزیره، بعد از اعلام معادله دریایی نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی با این مضمون که تا زمانی که رژیم اشغالگر تجاوزات خود را ضد غزه متوقف نکرده و غذا و دارو و سایر امکانات زندگی وارد غزه نشود، هیچ کشتی اسرائیلی و نیز کشتی‌های بین‌المللی که مقصد آنها فلسطین اشغالی است نمی‌توانند در دریای سرخ تردد کنند، آمریکا در سایه ناتوانی خود در پاسخ به این معادله صنعا اقدام به ایجاد یک ائتلاف دریایی برای مقابله با یمنی‌ها کرد.
این یک ائتلاف دریایی چندملیتی است که در ۱۸ دسامبر جاری با هدف مقابله با حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌هایی که قصد عبور از دریای سرخ به مقصد فلسطین اشغالی را دارند، تاسیس شد. پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در ۶ دسامبر اعلام کرد که روی تشکیل یک نیروی دریایی چندملیتی برای مقابله با حملات یمنی‌ها در دریای سرخ کار می‌کند.

تبلیغات آمریکایی‌ها برای ائتلاف دریایی ضد یمن

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در سفر خود به خاورمیانه در ۱۸ دسامبر در بحرین از تشکیل این ائتلاف بین‌المللی خبر داد. این خبر بعد از نشست مجازی آستین با وزرا و مسئولان بیش از ۴۰ کشور به اضافه نمایندگان اتحادیه اروپا و ناتو درباره تشدید تهدیدات یمنی‌ها در دریای سرخ و لزوم تشکیل ائتلافی برای مقابله با آن اعلام شد.

مقامات آمریکایی برای تبلیغ این ائتلاف خود از اصطلاح «راهزن» برای نیروهای یمنی در دریای سرخ استفاده و تلاش کردند حملات یمنی‌ها به اهداف رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را یک چالش بین‌المللی جلوه دهند که مستلزم مقابله جهانی است. آمریکایی‌ها تلاش دارند بگویند که یمن کل جامعه بین‌المللی و رفاه و اقتصاد و شکوفایی همه کشورهای جهان را هدف گرفته است.

در همین راستا مقامات آمریکایی از جامعه بین‌المللی خواستند تا برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی یمن در دریای سرخ متحد شوند. این ائتلاف زیر چتر نیروهای دریایی مشترک از ملیت‌های مختلف به سرکردگی آمریکا تشکیل شده و مدعی است که هدف آن مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی در دریای سرخ، دزدی دریایی، قاچاق مواد مخدر و تامین امنیت کشتیرانی بین‌المللی است.

دامنه عملیات‌های این ائتلاف در بخش جنوبی دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن است؛ جایی که نیروهای این ائتلاف می‌خواهند از مناطق مجاور به یمنی‌ها حمله کنند.

کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف دریایی آمریکا

پنتاگون در ۲۱ دسامبر اعلام کرد که بیش از ۲۰ کشور برای شرکت در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده‌اند. در بیانیه‌های آمریکا، علاوه بر ایالات متحده، از انگلیس، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، بحرین، سیشل، یونان و استرالیا نیز نام برده شده است، در حالی که سایر کشورها ترجیح می‌دهند مشارکت خود را فاش نکنند.

پنتاگون گزارش داد که مشارکت این کشورها در ائتلاف از طریق گشت‌زنی مشترک در آب‌های دریای سرخ و کمک به تامین تجهیزات نظامی مانند کشتی‌ها و هواپیماها و همچنین تامین عناصر نظامی ائتلاف و انواع دیگر خدمات لجستیکی خواهد بود.

عقب‌نشینی متحدان واشنگتن از ائتلاف دریایی

این هیاهوی آمریکایی‌ها برای تشکیل ائتلاف دریایی علیه یمن درحالی است که کشورهای غربی اشتیاقی برای پیوستن به آن نشان ندادند و در عرض چند روز بعد از تشکیل ائتلاف مذکور اعلام کردند مشارکت آنها در حفاظت از کشتیرانی دریایی و حرکت تجاری در دریای سرخ در چارچوب عملیات دریایی فعلی آنها باقی خواهد ماند و نه در ائتلاف جدید.

به عنوان مثال وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد نیروهای این کشور که در منطقه فعالیت می‌کنند تحت رهبری فرانسه باقی خواهند ماند. وزارت دفاع ایتالیا نیز توضیح داد که ناو دریایی «ویرجینیو فاسان» را به دریای سرخ می فرستد تا در چارچوب فعالیت های نظامی معمول خود در حفاظت از منافع ملی ایتالیا و تامین امنیت عبور و مرور کشتی های ایتالیایی فعالیت کند. اسپانیا نیز از مشارکت یکجانبه در ائتلاف دریایی آمریکا خودداری و اعلام کرد با اهداف این ائتلاف مخالف است.

سایر کشورها نیز اعلام کردند که مشارکت کمی در ائتلاف آمریکا خواهند داشت. یونان در این زمینه اعلام کرد که کاری بیشتر از فرستادن یک ناوچه دریایی برای مشارکت در این ائتلاف انجام نخواهد داد. نروژ نیز مشارکت خود را با ۱۰ افسر نیروی دریایی اعلام کرد و هلند و دانمارک نیز به ترتیب با ۲ و یک افسر در این ائتلاف حضور دارند.

کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی نیز که قصد برهم زدن آرامش کنونی با یمن را ندارد، از مشارکت در ائتلاف آمریکا امتناع ورزیدند و تنها بحرین بود که در میان کشورهای عربی به این ائتلاف پیوست.

واکنش یمن به ائتلاف دریایی آمریکا

بعد از اعلام تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا، نیروهای مسلح یمن تهدید کردند که به کشتی‌های کشورهای عضو این ائتلاف حمله خواهند کرد و مواضع این کشورها در دریا از حملات موشکی و پهپادی و سایر عملیات‌های نظامی یمن در امان نخواهد بود.

نیروهای مسلح یمن با تاکید بر قدرت موشکی بالای خود اعلام کردند که آماده تقابل جامع با ائتلاف دریایی آمریکا هستند و این ائتلاف را بخشی از محور تجاوز علیه مردم فلسطین و نوار غزه می‌دانند. یمنی‌ها تاکید کردند توقف حملات آنها منوط به توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و شکستن محاصره این منطقه است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 11 دی 1402 - 12:5:49