ابراز نگرانی سازمان همکاری اسلامی از لغو وضعیت ویژه کشمیر

چهار شنبه 22 آذر 1402 - 12:24:45
ابراز نگرانی سازمان همکاری اسلامی از لغو وضعیت ویژه کشمیر

سازمان همکاری اسلامی در مورد اقدام اخیر دیوان عالی هند در تایید لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر، ابراز نگرانی کرد

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  حسین ابراهیم طه دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی در مورد حکم دیوان عالی هند در تایید اقدام‌های یکجانبه دولت هند که وضعیت ویژه جامو و کشمیر را لغو کرد، خواستار عقب نشینی از این اقدام‌های غیرقانونی شد.
دیوان عالی هند روز دوشنبه تصمیم دولت هند برای لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر که در تاریخ ۵ اوت ۲۰۱۹ (۱۴ مرداد ۱۳۹۸) اتخاذ شده بود را تایید کرد تا دولت نارندا مودی فشار مضاعفی را بر این ایالت با اکثریت جمعیت مسلمان وارد آورد و امتیازهای سیاسی را در آستانه انتخابات برای خود فراهم کند.
در این بیانیه آمده است که دبیر کل سازمان همکاری اسلامی با اشاره به تصمیم‌ها و قطعنامه‌های نشست اسلامی و شورای وزیران خارجه این سازمان که در ارتباط با مساله جامو و کشمیر است، خواستار عقب نشینی از اقدام‌های یکجانبه و غیرقانونی دولت هند با هدف تغییر وضعیت این منطقه شد.
بر اساس این بیانیه، دبیر کل این سازمان با خواست مردم جامو و کشمیر برای حق تعیین سرنوشت اعلام همبستگی کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا تلاش‌های خود را برای حل مساله مرتبط با این ایالت هند مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل افزایش دهند.
دیوان عالی هند ضمن لغو ماده ۳۷۰ که خودمختاری برای جامو و کشمیر قائل است، به کمیسیون انتخابات دستور داد تا انتخابات مجلس این منطقه به عنوان یکی از ایالت‌های هند را تا ۳۰ سپتامبر (۸ مهر ۱۴۰۳) ۲۰۲۴ برگزار کند.
مجلس مؤسسان جامو و کشمیر پس از تأسیس، این قدرت و اختیار را داشت که بندهایی در قانون اساسی هند را که باید بر ایالت اعمال شود را پیشنهاد داده یا کل ماده ۳۷۰ را لغو کند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 22 آذر 1402 - 12:24:41

دسته بندی :