پرتاب موفقت آمیز کپسول زیستی ایران به فضا

چهار شنبه 15 آذر 1402 - 10:58:13

جدیدترین کپسول زیستی کشورمان با پرتابگر بومی سلمان با موفقیت به فضا پرتاب شد.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌ راه طرح اعزام انسان به فضا است که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع 130 کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد.
با پرتاب موفق این کپسول 500 کیلوگرمی که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و ... مورد آزمایش قرار گرفت.

پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد هم اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست و ویژگی‌های متعدد و پیشرفته‌ای در حوزه پیشران، ایرودینامیکی و کنترل داشته و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تماماً بومی است.
صنعت فضایی ایران در سال‌های 1384 تا 1392 باپرتاب موفق ماهواره‌ها و کپسول‌های زیستی،‌ دوران درخشانی را رقم زد وشاهد شکوفایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان در این حوزه بودیم.
در موضوع کپسول‌های زیستی، جمهوری اسلامی ایران از سال 1385 تا سال 1392 در مجموع 8 کاوشگر به فضا پرتاب کرده که آخرین پرتاب محموله زیستی ایران در سال 1392 بوده است که این کاوشگرها با موفقیت موجودات زنده از جمله موش، لاک‌پشت، کرم و میمون را به فضا پرتاب کردند.

کپسول زیستی ایران قابلیت‌های زیادی دارد که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:
در مرحله اول اینکه، این کپسول قابلیت‌هایی را تست کرده که این قابلیت‌ها درنقشه راه اعزام انسان به فضا برخی شرایط اعزام انسان به فضا و حیات آن را در فرایند پرتاب تست کرده است.
موضوع دوم "سپرحرارتی" است و این کپسول باید بتواند در مقابل تشعشعات خورشیدی مقاومت کند.
موضوع سوم "فشار" است و این کپسول باید بتواند از لحاظ سازه و مسائل مختلف، در مقابل فشار مقاومت کند.
موضوع چهارم "بازگشت و بازیابی" است چراکه این کپسول دارای یک ضربه‌گیر است که از صدمه به کپسول و انسان در هنگام فرود جلوگیری خواهد کرد.
با پرتاب این کپسول زیستی جدید، ایران دوباره در مسیر رسیدن به اعزام انسان به فضا قرار گرفت و این امیدواری وجود دارد که با رویکرد جدید و با این پرتاب‌های موفق، به زودی شاهد نخستین فضانورد ایرانی با کپسول و پرتابگر بومی به فضا باشیم.
زیست فضایی یکی از زیرشاخه‌های علوم و اکتشافات فضایی است . امروز 21 کشور در دنیا در حوزه فضایی حرفی برای گفتن دارند که ایران نیز یکی از این کشورها و جزو 10 کشور برتر دنیا است و در حوزه زیست فضا نیز ایران جزو 7 کشور است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 15 آذر 1402 - 10:58:8