هاآرتص بررسی کرد؛

اما و اگرهای حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه

دو شنبه 1 آبان 1402 - 10:5:55
اما و اگرهای  حمله زمینی رژیم صهیونیستی به  غزه

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت : به نظر می‌رسد که مقامات اسرائیل در مورد گزینه‌ها و شکل عملیات زمینی که ارتش، نوار غزه را به انجام آن تهدید می‌کند، در سردرگمی به سر می‌برند.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «عاموس هارئیل»، تحلیلگر نظامی رژیم اسرائیل در روزنامه هاآرتص نوشت: تردید در مورد گزینه‌ها و شکل عملیات زمینی ناشی از سوالات مطرح شده در مورد شانس موفقیت آن و نیز محدودیت‌های اعمال شده از سوی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکاست.
هارئیل در تحلیل خود آورده است: اختلافات بین رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی در تل آویو در مورد ماهیت عملیات زمینی هنوز حل نشده است اما انتظار می‌رود عملیات زمینی «کُند و خشونت‌آمیز» باشد به خصوص که ارتش عزم خود را به انجام این حمله جزم کرده و علنا آن را بر زبان می‌آورد.
به گفته هارئیل، ارتش اسرائیل طی این عملیات زمینی تلاش خواهد کرد تا فلسطینی‌های بیشتری را از خانه‌هایشان در منطقه غزه و شمال آن بکوچاند.
وی افزوده است : تهدیدات رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی در نابودسازی توانمندی‌های نظامی جنبش حماس، سقف مطالبات افکار عمومی اسرائیل را بالا برده و به همین خاطر، فرماندهان ارتش تاکید دارند که جنگ علیه غزه طولانی مدت خواهد بود.
هارئیل برای نشان دادن میزان تردید مقامات سیاسی اسرائیل در قبال گزینه‌ها و شکل عملیات زمینی گفت: نتانیاهو اخیرا با اسحاق بریک، ژنرال نیروهای ذخیره و فرمانده سابق نیروهای پیاده دیدار کرده ، بریک از جمله فرماندهان نظامی به شمار می‌رود که نسبت به آمادگی ارتش برای ورود به جنگ زمینی با غزه انتقاداتی را مطرح کرده است.
بریک در دیدار با «یوآو گالانت»، وزیر جنگ و مصاحبه‌های تلویزیونی خواهان عدم ورود زمینی به غزه در مقطع کنونی شده طبق پیش‌بینی‌های حماس شده است.
افزایش فزاینده تنش در مرز شمالی توجیهی برای نتانیاهو به منظور به تعویق انداختن عملیات زمینی است، همانطور که هارئل معتقد است، زیرا اسرائیل سعی می‌کند از رویارویی مستقیم نظامی با حزب الله لبنان اجتناب کنند.
هارئل در رابطه با محدودیت‌های آمریکا و شروط بایدن نیز تاکید کرد که بایدن دو محدودیت اساسی وضع کرده که قدرت عمل اسرائیل در عملیات زمینی را کاهش می‌دهد؛ نخست پایبندی تل‌آویو به قوانین بین المللی و دوم عدم اشغال نوار غزه هرچند که بر نابودی حماس به عنوان هدف جنگ علیه غزه تاکید کرده است.
در این حال، واشنگتن نگران است که عملیات زمینی در نوار غزه منجر به آسیب رساندن به منافع استراتژیک این کشور در منطقه شود.
 هارئل در این رابطه به مقاله توماس فریدمن نویسنده آمریکایی نزدیک به بایدن در روزنامه نیویورک‌تایمز اشاره کرده است که در آن هشدار داد: تهاجم زمینی اسرائیل به غزه می‌تواند تهدیدی برای ائتلاف همسو با آمریکا در منطقه باشد که هنری کیسینجر وزیر خارجه سابق آمریکا پس از جنگ 1973 آن را پی ریزی کرد.
هارئل همچنین به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی عملیات زمینی در سطح سرزمین های اشغالی اشاره کرد و گفت: اسرائیل در صورت حمله زمینی مجبور خواهد شد برای مدت طولانی به فراخوان نیروهای ذخیره ادامه دهد و این پیامدهای اقتصادی سنگینی برای تل آویو خواهد داشت.
هارئل همچنین بر هشدارهایی مبنی بر اینکه ارتش اشغالگر ممکن است متحمل خسارات انسانی قابل توجهی شود، تمرکز کرد و گفت: عملیات زمینی منجر به کشته شدن تعداد زیادی در میان غیرنظامیان فلسطینی می‌شود، که فشار بین المللی بر اسرائیل برای توقف جنگ را تشدید خواهد کرد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 1 آبان 1402 - 8:6:49