کنعانی: طرح عمان یک توافق و طرح جدید نیست

دو شنبه 10 مهر 1402 - 12:3:54
کنعانی:  طرح عمان یک توافق و طرح جدید نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: طرح سلطان عمان نه یک توافق و طرح جدید، بلکه ابتکارعمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به منظور بازگشت همه طرف‌ها به چارچوب برجام است.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  ناصر کنعانی ، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار ابتکار عمان در مذاکرات هسته‌ای که امیرعبداللهیان به آن اشاره کرده، اظهار داشت: امیرعبداللهیان در این خصوص توضیح دادند. ما بارها اعلام کردیم که به روند مذاکره برای بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام پایبندیم و روند مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام می‌دانیم.
وی افزود: مذاکراتی در این خصوص به صورت غیرمستقیم با آمریکا هم انجام شد و برخی دولت‌های دوست ابتکاراتی را برای نزدیک کردن دیدگا‌های طرف‌ها مطرح کردند. توافق موجودی که برای بازگشت همه طرف‌ها به آن مذاکره انجام می‌شود همان توافق برجام است که در سال ۲۰۱۵ امضا شد و همه نسبت به آن اعلام پایبندی کردند و ایران به تعهداتش عمل کرد و متاسفانه دولت آمریکا و اروپایی‌ها از انجام تعهدات خود شانه خالی کردند و دولت آمریکا یکجانبه و غیرمسؤولانه خارج شد.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ابتکار عمل‌هایی که از سوی برخی کشورهای دوست مطرح می‌شود و از جمله طرح سلطان عمان نه یک توافق و طرح جدید بلکه ابتکارعمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به منظور بازگشت همه طرف‌ها به چارچوب برجام و اجرای تعهدات کشورها در همان چارچوب است. ایران همانطور که بارها اعلام کرده از تلاش‌های توأم با حسن نیت کشورهای دوست و ابتکارعمل‌های آنها برای کمک به بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام استقبال می‌کند.
وی گفت: ایران از ابتکارعمل‌های کشورهای دوست از جمله ابتکار عمان حمایت کرده است.
کنعانی گفت: اگر طرف مقابل برای بازگشت متعهدانه و مسؤولانه آماده بازگشت به توافق باشد ایران آماده است کمک کند طرف ها به توافق برگردند. ایران به روند دیپلماسی و مذاکره برای بازگشت به توافق پایبند است ولی در عین حال تلاش‌های خود را در حوزه روابط خارجی و بین‌المللی صرفا به موضوع برجام گره نمی‌زند. به بازگشت به توافق برای رفع تحریم‌های ظالمانه پایبندیم و در آن مسیر تلاش می کنیم در عین حال به روند تلاش‌ها برای خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم‌ها پایبندیم و آن مسیر را دنبال می‌کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر مشاور امنیت ملی ارمنستان به ایران نیز گفت: تحولات و تحرکات نظامی در منطقه مورد گفت‌وگو قرار گرفت و فرصتی بود ایران دیدگاه‌ها و مواضع خود را در خصوص قفقاز مطرح کرد و لزوم استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و همسایگان برای صلح و ثبات در منطقه به ویژه در مناسبات ارمنستان و آذربایجان مورد تأکید طرف ایرانی قرار گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: موضع ایران در ارتباط با مرزهای منطقه کاملا روشن است. بارها دیدگاه خودمان را اعلام کردیم. معتقد به ضرورت تلاش مسؤولانه همه طرف‌ها برای حل و فصل اختلافات در چارچوب مذاکرات و راه‌های سیاسی و مسالمت آمیز هستیم. از حل و فصل اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان از طریق راهکارهای سیاسی استقبال می‌کنیم. ما مخالف تغییر مرزهای بین المللی و ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه هستیم و اینکه اختلافات بین کشورهای منطقه از جمله بین این دو کشور باید در چارچوب روند سیاسی و مذاکره دوجانبه و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای حل شود و مخالف مداخلات فرامنطقه‌ای و حضور بیگانگان در منطقه هستیم.
کنعانی همچنین با اشاره به سفر الاعرجی به تهران اظهار داشت: هم مقامات دولت عراق و هم اقلیم کردستان عراق خودشان را نسبت به اجرای کامل توافقنامه امنیتی مشترک متعهد می‌دانند و خود را برای اجرای آن ملزم می‌دانند. گفتند بخش قابل توجهی از مقرهای نظامی تروریست مسلح تخلیه شده و خلع سلاح شدند و به عمق خاک عراق منتقل شدند  بخشی از مقرهای موجود به صورت کامل تخریب شده و مقرهای باقیمانده نیز تخریب خواهد شد. این در ارتباط مستمر مقامات و مراجع ذیربط دو کشور در حال پیگیری است و تا روند اجرای توافق پیش خواهد رفت. 
این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: ایران بارها اعلام کرده در ارتباط با امنیت مرزهای خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهد کرد و این موضوع را تا زمانی که این توافق به صورت کامل اجرا شود دنبال خواهد کرد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 10 مهر 1402 - 11:49:10

دسته بندی :