مخالفت استان غربی عراق با انتقال تروریستهای مستقر در مرز با ایران

چهار شنبه 22 شهریور 1402 - 19:0:0
مخالفت استان غربی عراق با انتقال تروریستهای مستقر در مرز با ایران

نمایندگان و سران عشایر و فرماندهان الحشد الشعبی در استان الانبار عراق تأکید کردند که این استان حاضر به پذیرش «مشکل تازه» با انتقال گروه‌های کرد مخالف ایران به استان نیست.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثربه نقل از  گزارش پایگاه خبری عراقی «964»، در حالی که صحبت‌هایی درباره طرح انتقال مواضع گروه‌های کرد مخالف ایران به منتهی‌الیه غرب عراق در استان الانبار به گوش می‌رسد، نمایندگان و سران عشایر و فرماندهان الحشد الشعبی در این استان بر مخالفت با این طرح تأکید کردند.
«فارس الفارس» نماینده مجلس عراق از استان الانبار، در این باره گفت که آنچه در رسانه‌ها درباره انتقال افراد به استان الانبار مطرح شده صرفا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و هیچ چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است و بغداد یا اربیل چنین چیزی را با احزاب و نیروهای سیاسی الانبار در میان نگذاشته‌اند.
وی گفت که نمایندگان استان و احزاب آن مخالف این ایده هستند چون نمی‌خواهند این استان درگیر مسائل و معضلات سیاسی و امنیتی بین‌المللی به خصوص با ایران شود.
«عبدالوهاب البیلاوی»، عضو شورای شیوخ عشایر الانبار نیز تأکید کرد که چنین طرحی کاملا مردود و مطلقا غیر قابل قبول است و افزود: نمی‌خواهیم استان درگیر نزاع‌های بین‌المللی شود ضمن اینکه این نیروها موجب مشکلات امنیتی در استان می‌شوند.
وی افزود که معمولا بغداد چنین طرح‌ها را با نیروهای محلی در میان می‌گذارد و تاکنون چنین چیزی مطرح نشده است و تأکید کرد که درگیر کردن استان در بحران‌های تازه امنیتی با مخالفت گسترده سیاسی و مردمی در استان مواجه خواهد شد.
«محمد خلف» از فرماندهان ارشد حشد شعبی استان الانبار نیز گفت که این مسئله یک موضوع سیاسی و منوط به توافقات دیگر گروه ها و احزاب دولتی است و افزود که نخست‌وزیر عراق وجود چنین تصمیمی را با هیچ یک از مقامات استان در میان نگذاشته است.
وی افزود که اگر چنین طرحی در میان بود قطعا بایست با مقامات استان در میان گذاشته می‌شد.
به گفته خلف، احزاب سیاسی الانبار احتمالا برای پایان دادن به تنش میان ایران و اقلیم کردستان عراق با چنین طرحی موافقت خواهند کرد به‌خصوص که ایران تهدید به اجرای عملیات بزرگ امنیتی در حق مخالفان کرده است.
این در حالی است که قرار است امروز (چهارشنبه) «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، در سفری رسمی به تهران روند اجرای توافق امنیتی دو کشور درباره گروه های مسلح کرد مخالف حکومت ایران را بررسی کند. وی روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی با همتای اتریشی خود گفت که قانون اساسی عراق به هیچ طرفی اجازه استفاده از اراضی عراق برای حمله به کشورهای همجوار را نمی دهد.
فؤاد حسین گفت که اقدامات لازم برای دور کردن گروه های مخالف از مرزهای عراق و ایران را اتخاذ کردیم.
روز دوشنبه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که موعد 19 سپتامبر در خصوص اجرای توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.
کنعانی افزود که به طور رسمی این موضوع از سوی مقامات ذی ربط ایران اعلام شده و به مقامات عالی عراق و دولت محلی اقلیم نیز منتقل شده است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید

 


چهار شنبه 22 شهریور 1402 - 10:36:22