سد سازی جدید ترکیه بر روی رود دجله

دو شنبه 30 مرداد 1402 - 21:0:0
 سد سازی جدید ترکیه بر روی رود دجله

دولت ترکیه در حال بررسی ساخت سدی جدید بر روی رودخانه دجله در منطقه الجزیره در استان شرناق است.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  وزارت محیط زیست، برنامه ریزی عمرانی و تغییرات اقلیمی ترکیه در 16 اوت به طور رسمی با ساخت سد الجزیره بر روی رودخانه دجله در استان شرناق موافقت کرده است.
پس از گزارش های رسیده به وزارت محیط زیست، برنامه ریزی عمرانی و تغییرات اقلیمی ترکیه که شامل ارزیابی های نهایی بود، این وزارتخانه تایید علمی خود را برای احداث سد در محل مذکور اعلام کرد.
اگرچه هنوز تاریخی برای شروع پروژه سد الجزیره تعیین نشده اما ارسلان تاتار، نماینده استان شرناق در پارلمان ترکیه اعلام کرد که این سد در روستای میسوری در منطقه قرسک در دره بین کوه جودی و کبار در منطقه الجزیره ساخته می شود.
طبق اطلاعات اعلام شده، ساخت این سد 41 متری سه سال به طول خواهد انجامید و ظرفیت ذخیره سازی 381 میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت.
این پروژه فقط یک سد معمولی نیست، بلکه پروژه ای برای تولید برق و آبیاری زمین های کشاورزی است و بخشی از پروژه «گاپ» است.
پروژه ساخت سد الجزیره در 24 مه 2013 به دولت ترکیه ارائه شد اما مشکلات مختلف و مطرح شدن پروژه سد ایلیسو منجر به توقف این پروژه شد.
این پروژه مجددا در 29 آوریل 2019 به دولت ترکیه ارائه شد اما کمیته مشترک ارزیابی امور سدها و اداره پروژه های استراتژیک بلندمدت دولت ترکیه علیرغم رد این پروژه، تصمیم به تعویق آن گرفتند.
گفتنی است دولت ترکیه بر روی رودخانه دجله که طولانی ترین رودخانه خاورمیانه است و طول آن به دو هزار و 800 کیلومتر می رسد، شش سد بزرگ و ده ها پروژه تولید برق ایجاد کرده است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 30 مرداد 1402 - 14:26:46

دسته بندی :