چرا جامعه بین‌المللی خواستار مداخله نظامی در نیجر نیست؟

پنج شنبه 26 مرداد 1402 - 17:10:15

تجربه تلخ مداخله های نظامی گذشته در کشورهای مختلف جهان موجب شده است جامعه بین المللی در زمینه مداخله نظامی در نیجر که کودتاچیان کنترل آن را به دست گرفته اند، تردید داشته باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «قضیه ساخنه» درباره مقابله با کودتاچیان در نیجر آمده است: طرف های سیاسی و دینی و جامعه مدنی از بیم تکرار تجربه های تلخی که قبلا در منطقه شاهد بوده اند، اکنون با صدای بلند خواستار خودداری از مداخله نظامی برای سرنگونی کودتاچیان در نیجر هستند.

همزمان با برگزاری نشست کشورهای غرب آفریقا «اکواس» برای بررسی موضوع مداخله نظامی در نیجر برای بازگرداندن محمد بازوم به قدرت که سه هفته پیش بر اثر کودتا سرنگون شد، کشورهای متعددی خواستار حل صلح آمیز بحران در نیجر شدند.

ایالات متحده آمریکا که ابتدا سیاست تندی در برابر شورای نظامی حاکم بر نیجر اتخاذ کرده بود اکنون موضع متعادل تری در پیش گرفته است به طوری که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور به خبرنگاران اعلام کرد، واشنگتن همچنان به شدت بر دیپلماسی برای دستیابی به نتایجی که خواستار آن است -یعنی بازگشت به نظام برآمده از قانون اساسی- تاکید دارد. بلینکن افزود دیپلماسی برای تحقق این نتیجه، همچنان فرصت دارد.

پیش از این نیز ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با ژنرال آسیمی گویتا رئیس شورای نظامی حاکم بر مالی، بر اهمیت حل سیاسی و دیپلماتیک بحران به وجود آمده در جمهوری نیجر تاکید کرده بود.

این در حالی است که تعدادی از کشورهای همسایه نیجر با نظامیانی که قدرت را در نیامی به دست گرفته اند ابراز همبستگی کرده اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 26 مرداد 1402 - 17:10:3

دسته بندی :