هیروشیما 78 سال پس از بمباران اتمی

سه شنبه 17 مرداد 1402 - 14:30:0

مراسم هفتاد و هشتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیمای ژاپن در شرایطی برگزار می شود که کمتر به نام عامل این جنایت اشاره می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر در این باره آمده است: 78 سال از جنایت بمباران اتمی هیروشیما به دست آمریکا که با خونسردی انجام شد می گذرد. آثار این فاجعه همچنان هویدا است ولی نامی از مجرم برده نمی شود به طوری که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در سالگرد این فاجعه هشدار داد صدای طبل جنگ هسته ای بار دیگر شنیده می شود.

گوترش جامعه بین المللی را به درس گرفتن از فاجعه هسته ای دعوت کرد و گفت سایه جنگ هسته ای بار دیگر در افق دیده می شود و با اشاره تلویحی به روسیه بدون نام بردن از این کشور افزود، برخی کشورها تهدید به استفاده از سلاح های کشتار جمعی می کنند. دبیرکل سازمان ملل همچنین توصیه هایی کلی را بیان کرد بدون آن که از تنها کشور استفاده کننده از سلاح هسته ای یعنی آمریکا نامی ببرد.

آنچه بیشتر در مراسم سالگرد قتل عام بیش از 200 هزار غیرنظامی ژاپنی به دست آمریکا جلب توجه کرد، هشدار ژاپن درباره تهدید هسته ای روسیه بود. ژاپن در حالی انگشت اتهام را به سوی روسیه دراز کرده است که بمباران اتمی ژاپن توسط آمریکا صورت گرفته است. فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در سخنان خود در این زمینه ضمن هشدار دادن درباره تهدیدات هسته ای روسیه، درباره عامل جنایت بمباران هیروشیما از جمله مجهول استفاده کرد و به جای واژه جنایت، واژه تجربه را به کار برد و به جای آن که خواستار غرامت برای صدها هزار قربانی این جنایت شود، با قاتل ملت خود همصدا شد. 


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 17 مرداد 1402 - 13:50:18