ظرفیت‌های همکاری تجاری ایران و پاکستان

شنبه 14 مرداد 1402 - 11:30:0
ظرفیت‌های همکاری تجاری ایران و پاکستان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: تجارت دوجانبه ایران و پاکستان در سال‌های اخیر از روند افزایشی برخوردار بوده و به بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین ایران و پاکستان در شهر کراچی حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت. سند همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی کراچی در حضور وزیر امور خارجه و مقامات ایالتی سند پاکستان به امضا رسید.

وزیر خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی‌ایران با الهام از اصل طلایی سیاست خارجی خود تحت عنوان «اول همسایگان» و همچنین بر مبنای راهبرد توسعه روابط با کشورهای اسلامی، ارتقای مناسبات خود با پاکستان را در اولویت قرار داده است، افزود: در این زمینه، رهبری عالیقدر جمهوری اسلامی ایران نیز بارها حمایت کامل خود را از گسترش روابط با این همسایه مسلمان اعلام داشته‌اند. ایشان ارتباط ملت‌های ایران و پاکستان را ارتباطی قلبی و عمیق دانسته و همواره بر استحکام و تقویت هرچه بیشتر روابط دو کشور تأکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: وجود بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی و اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی، روابط دو کشور را پایدار ساخته است. در سال‌های اخیر، اقدامات مهمی برای گسترش روابط دو کشور شامل همکاری اقتصادی به عمل آمده است. به عنوان مثال با همکاری طرفین، دو پایانه مرزی جدید در منطقه «ریمدان-گَبد» و «پیشین- مند» ایجاد شده است.همچنین، یادداشت تفاهم همکاری برای ایجاد ۶ بازارچه مرزی مشترک به امضا رسیده است.

وزیر خارجه بیان کرد: علاوه بر این، با توجه به برخورداری هر دو کشور از موقعیت جغرافیایی استراتژیک و قرار داشتن در مسیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی، از جمله ابتکار کمربند-راه، تلاش شده است تا از ظرفیت های موجود برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در حوزه حمل و نقل و ترانزیت بهره برداری شود.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی دو بندر چابهار (در ایران) و گوادر (در پاکستان) از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وزیر خارجه عنوان کرد: در این زمینه، ترانزیت تولیدات پاکستان تحت کنوانسیون تیر، به صورت آزمایشی از طریق گذرگاه مرزی میرجاوه - تفتان و با عبور از خاک ایران آغاز شده است. همچنین، اقداماتی برای ازسرگیری فعالیت «قطار باری اکو» در مسیر ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول صورت گرفته است.

ه این دلیل، خط لوله گاز ایران-پاکستان (IP) که ارزان‌ترین و امن‌ترین راه تامین گاز برای پاکستان است، بر اساس توافق قبلی دو کشور، توسط دولت ایران تا نزدیکی مرز پاکستان کشیده شده و نهایی شدن آن مستلزم اقدام طرف پاکستانی بر اساس توافقنامه مربوطه است.

به گزارش فارس امیرعبداللهیان بیان کرد: اجرایی شدن این خط لوله، می‌تواند نقش مهمی در تامین گاز مورد نیاز بخش‌های صنعتی و خانگی پاکستان، به صورت پایدار و مقرون به صرفه، ایفا کند. صادرات برق ایران به پاکستان نیز کماکان ادامه داشته و افزایش یافته است. در این زمینه، اخیرا بخشی از پروژه انتقال برق پُلان به گوادر با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور در مرز مشترک افتتاح شده و امیدواریم بخش دیگر این پروژه نیز در آینده نزدیک اجرایی شود.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 14 مرداد 1402 - 10:19:59