ایران و عراق توافقنامه تهاتر گاز با نفت امضا کردند

چهار شنبه 21 تیر 1402 - 9:11:19
ایران و عراق توافقنامه تهاتر گاز با نفت امضا کردند

توافق میان جمهوری اسلامی ایران و عراق برای تهاتر گاز برای نیروگاه های برق با نفت خام و نفت سیاه روز سه شنبه در بغداد امضا شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد ، این توافق پس از مذاکرات چند روزه با مشارکت هیئت ها و کمیته های فنی دو کشور،  از سوی احسان العوادی، مدیر دفتر نخست وزیر عراق و محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد امضا شد.
این توافق در چارچوب تلاش دولت عراق برای حل مشکل واردات گاز از ایران و جلوگیری از مشکلات مالی و پیچیدگی های تحریم های امریکا که مانع تداوم پرداخت بدهی به ایران می شد، انجام شد و به تامین ساده تر گاز و فعالیت نیروگاه ها و ثبات تولید برق کمک خواهد کرد.

جزئیات مصوبه هیئت دولت عراق درباره تهاتر نفت و گاز با ایران

در پی اعلام توافق ایران و عراق درباره تهاتر گاز با نفت، جزئیات مصوبه هیئت دولت عراق درباره این توافق منتشر شد.
بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، که سه‌شنبه شب منتشر شده، در جلسه هیئت دولت این کشور جزئیات توافق با ایران درباره تهاتر نفت و گاز به تصویب رسیده است.
در اولین بند از مصوبات هیئت دولت عراق آمده که وزارت نفت عراق به میزانی معادل مبلغ خرید گاز و برقی که در حساب شرکت‌های ایرانی در بانک‌های عراقی اندوخته شده به ایران نفت خام و نفت سیاه می‌فروشد.
این مصوبه افزوده  است که این مقدار از نفت خام و نفت سیاه به صورت تهاتر با گاز وارداتی از ایران و به موجب تخصیصاتی که در قانون بودجه عراق تصویب شده مبادله می‌شود و وزارتخانه‌های نفت و دارایی با هماهنگی سازمان بازرسی مالی این تهاتر را انجام می‌دهند.
همچنین شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) موظف شده که قراردادهای لازم برای انجام تهاتر و امضای قراردادهای مربوطه با شرکت‌هایی که طرف ایرانی تعیین کند را امضا کند و این قراردادها از دستورالعمل‌های شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق مستثنی می‌شود.
پیش از این نخست وزیر عراق با بیان اینکه با ایران توافق کردیم در مقابل گاز نفت سیاه بدهیم، پایان بحران گاز وارداتی برای تامین نیروگاه های برق را اعلام کرد.
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق درخصوص بحران برق و مصوبات هیئت دولت در این خصوص گفت که از زمان آغاز کار دولت، دلایل حقیقی ایجاد بحران برق را برجسته کردیم و راه حل هایی برای حل بحران برق از جمله راه حل های آنی، میان مدت و بلند مدت وضع کردیم.
السودانی افزود که بحران برق پیش بینی می شود و فصلی است و با آغاز هر تابستان رخ می دهد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 21 تیر 1402 - 9:11:14

دسته بندی :