روابط روسیه و ترکیه شکر آب شد

سه شنبه 20 تیر 1402 - 13:39:1
روابط روسیه و ترکیه شکر آب شد

در چارچوب تنش های اخیر در روابط مسکو و آنکارا به ویژه بعد از سفر رئیس جمهور اوکراین به ترکیه، رئیس کمیسیون دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه درباره تبدیل شدن ترکیه به یک کشور «غیردوست» هشدار داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از راشاتودی، ویکتور بوندارف از اقدامات ترکیه از جمله اعلام حمایت آنکارا از پیشنهاد اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تصمیم بعدی مبنی بر آزاد کردن پنج فرمانده گردان اوکراینی آزوف، به عنوان اقداماتی یاد کرد که بی‌طرفی ترکیه را از بین می‌برد.

گردان آزوف که دارای گرایش راست افراطی و ریشه های فوق ناسیونالیستی است، یکی از شناخته‌شده‌ترین یگان های وابسته به ارتش اوکراین محسوب می شود که در بخش شرقی این کشور با نیروهای روسیه درگیر است.

بوندارف گفت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حال تسلیم شدن در برابر فشار غرب است.

رئیس کمیسیون دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه، اقدامات ترکیه را به عنوان خنجری بر پشت روسیه توصیف کرد و گفت تحویل فرماندهان گردان آزوف، یکی از سلسله «تصمیمات احمقانه و تحریک‌آمیز» اردوغان است.

اردوغان جمعه گذشته در دیدار با ولودیمیر زلینسکی رئیس‌جمهور اوکراین در آنکارا اعلام کرد اوکراین «لایق» پیوستن به ناتو است.

روز بعد، زلینسکی اعلام کرد پنج تن از فرماندهان گردان آزوف که مسکو آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، از ترکیه به اوکراین بازمی‌گردند.

این افراد سال گذشته توسط روسیه در ماریوپل دستگیر شدند و در مبادله زندانیان با اوکراین که آنکارا میانجیگری کرد، به ترکیه تحویل داده شدند. این پنج نفر در حالی آزاد شدند که ترکیه با روسیه توافق کرده بود که آن‌ها تا پایان درگیری اوکراین در ترکیه بمانند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز شنبه اعلام کرده بود که بازگشت فرماندهان گردان آزوف از ترکیه به اوکراین چیزی جز نقض مستقیم مفاد توافقات در مورد گردان آزوف نیست. 


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 20 تیر 1402 - 13:38:57