رئیسی : دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم و التماس نمی‌کنیم

چهار شنبه 31 خرداد 1402 - 7:16:41
رئیسی : دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم و التماس نمی‌کنیم

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی تأکید کرد: دیپلماسی عزتمندانه را دنبال می‌کنیم و التماس نمی‌کنیم، اما زندگی مردم را مربوط به مذاکره و این طور مسائل نمی‌کنیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  رئیسی با تأکید بر اینکه اصولاً سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است، گفت: در واقع سیاست خارجی مبتنی بر اهدافی است که در داخل نسبت به مسائل گوناگون داریم. اینکه ارتباط با کشورهای مختلف برقرار می‌کنیم به این خاطر است که منافع ملی را در نظر می‌گیریم. به عنوان مثال چرا رابطه ما با ترکمنستان که همسایه ما است قطع شود، در همان اولین سفر بنده به ترکمنستان قرارداد سوآپ گازی امضا شد.
وی اضافه کرد: در سفری که به شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان داشتم،بعد از یک سال ارتباط تجاری ما چهار برابر شد. ارتباط با همسایگان زمینه کاری ما است، چرا از 15 کشور همسایه خود غفلت کنیم؟!
رئیس‌جمهور اظهار کرد: مقامات ازبکستان که چند روز پیش به ایران آمده بودند، می‌گفتند که میزان ارتباط تجاری ما متفاوت شد. با روسیه، چین، هند، اندونزی، غرب و شرق ارتباط برقرار کردیم و گفتیم هر کشوری که با ما ارتباط داشته باشد، براساس احترام متقابل با آن‌ها مبادله خواهیم کرد. با توجه به ظرفیت بزرگی که در کشورمان وجود دارد و قدرتی که در کشور هست، بخش مهمی از آن مربوط به اقتصاد و تولید می‌شود. 

معطل کردن ظرفیت‌های کشور برای ارتباط با چند کشور غیر کافی است

رئیسی با بیان اینکه راهپیمایی روز 22 بهمن، روز قدس و نماز عید فطر قدرت‌زا است، افزود: از این قدرت باید نهایت استفاده را برای پیشبرد اهداف کشور کرد. معطل کردن ظرفیت‌های کشور برای ارتباط با چند کشور غیر کافی است.
وی ادامه داد: مردم آثار سیاست‌ خارجی را در زندگی‌شان کاملاً احساس خواهند کرد. در سفر اخیر به کشور آمریکای لاتین مشاهده کردیم که تراکتورسازی و خودروسازی که ایران سرمایه‌گذاری کرده است، سال‌ها تعطیل بوده است؛ اینها امکاناتی بود که کشور ایجاد کرده بود. از اول پیروزی انقلاب اسلامی اتکا و اعتماد اینها به جمهوری اسلامی است، ما نباید نسبت به اینها بی‌توجه باشیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ونزوئلا مخازن بسیار زیاد نفتی دارد و به عنوان بهشت معادن معروف است. می‌توانیم ارتباطات فناوری با سایر کشورها داشته باشیم. چند نکته اساسی را دنبال می‌کردیم. اول بازار جدید برای محصولات‌مان، بازار دانش‌بنیان، صدور خدمات فنی و مهندسی.
رئیسی تأکید کرد: گفته می‌شد اگر ارتباط با کشورهای غربی برقرار شود منابع ارزی به دست‌ ما می‌رسد. آیا می‌توانیم منتظر باشیم؟ رویکرد سیاست خارجی کشور در منابع ارزی اثر دارد. در زمانی برخی از مسئولین می‌گفتند امکان ندارد بیش از 300 هزار بشکه نفت بفروشیم، اما ما توانستیم بیش از این اعداد بفرشیم و پول آن را دریافت کنیم، وگرنه کسری بودجه را از کجا  توانستیم تأمین کنیم؟!

دشمنان با جنگ ترکیبی سعی کردند پیشرفت کشور را متوقف کنند

رئیس‌جمهور ادامه داد: رشد اقتصادی زیر صفر به حدود 4 درصد رسیده بود. قیمت دلار از شهریور 400 تا 1401 دو هزار تومان افزایش یافت، اما از زمان اغتشاشات وضعیت نرخ دلار کاملاً متفاوت شد؛ با جنگ ترکیبی سعی کردند پیشرفت کشور را متوقف کنند.
رئیسی تأکید کرد: درباره ارتباط با کشور عربستان، در سفری که به چین داشتیم این موضوع از جانب آقای «شی‌جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور این کشور مطرح شد. ایشان گفتند که در سفر به عربستان این کشور ابراز تمایل کرده تا رابطه‌اش را با ما دوباره برقرار کند، گفت من واسطه شوم، گفتم ما مشکلی نداریم. بعد از آن سفر تماس گرفتند و گفتند نماینده‌ای را عربستان به فلان شهر چین می‌فرستد و ما هم، نماینده‌ای را فرستادیم و در مذاکرات فی‌مابین مسائلی مطرح شد، نسبت به کشور مصر هم همین طور است.

هیچگاه عربستان را دشمن خود ندانستیم

رئیس جمهوردرادامه گفتگوی تلویزیونی با مردم  تاکید  کرد: در دیداری که سلطان عمان با رهبر انقلاب داشتند، ایشان برای ایجاد ارتباطات ابراز تمایل کردند، رهبر انقلاب هم فرمودند ایرادی ندارد. هیچ زمانی عربستان را به عنوان دشمن تلقی نکردیم، البته اختلافات بوده است. همان زمان که اوج مسائل ما با عربستان بود مطرح شد که دشمن را نباید گم کرد، دشمن ما رژیم صهیونیستی است، هیچگاه عربستان را دشمن خود ندانستیم. گاهی اوقات کشورها تحت تأثیر آمریکا قرار می‌گیرند و اقداماتی انجام می‌دهند و این‌ها را نباید دشمن تلقی کرد. 
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات برای رفع تحریم ادامه دارد؟ گفت: برای رفع تحریم‌ها آن‌ها در مذاکراتی که داشتند کار را تا یک حدی در میز مذاکره مطرح کردند که هیأت مذاکره‌کننده ما هم که در جلسات شرکت می‌کردند، متن را ارائه کردند و گفتند که این‌ها خواسته‌های ما است که باید عملیاتی شوند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد خواسته‌های شما منطقی و عقلانی است

رئیسی ادامه داد: بعد از اینکه خواسته‌های ما مطرح شد، اتحادیه اروپا اعلام کرد خواسته‌های شما منطقی و عقلانی است، اما این قضایا با اغتشاشات مواجه شد، محاسبه غلط آن‌ها در این بود که تصور کردند در اغتشاشات خواسته‌هایشان به ثمر می‌نشیند، البته الآن در عمل ما احساس می‌کنیم که آن‌ها نادم شدند؛ پیام‌هایی هم که می‌رسد گویای همین مسأله است.
وی اضافه کرد: تصورشان این بود که می‌توانند با این اغتشاشات مشکلی برای جمهوری اسلامی ایجاد کنند، غافل از اینکه جمهوری اسلامی استحکامش بیش از این است که آن‌ها بخواهند با این قضیه مشکلی ایجاد کنند.

برجام یکی از پرونده‌هایی است که روی میز ما است

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما میز مذاکره را ترک نکردیم، اما آن‌ها اعلام کردند مسأله را از غیر از طریق برجام می‌خواهند دنبال کنند، گفت: برجام یکی از پرونده‌هایی است که روی میز ما است؛ پرونده‌های متعددی داریم که یکی از آن‌ها برجام است، مثل دولت قبل فقط در مورد برجام حرف نمی‌زنیم.
رئیسی با بیان اینکه اگر بخواهند رفتار عادلانه و عزتمندانه‌ای داشته باشند، حتما مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و به نتیجه هم خواهد رسید، اظهار کرد: اما اگر نخواهند روابط عادلانه‌ای داشته باشند، رویه به‌گونه ای دیگر پیش می‌رود.
وی تأکید کرد: دشمنان هم نقض پیمان کردند و هم به تعهداتشان عمل نکردند، موضوع برجام هم در دستورکار است، رفع تحریم را حتما دنبا ل می‌کنیم و میز مذاکره را ترک نکردیم، اما این مسأله را فقط از این کانال دنبال نمی‌کنیم.

 به قدری قوی شویم که در مقابل هیچ تکانه‌ای تکان نخوریم

رئیس‌جمهور ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم، موضوع مهمتر از رفع تحریم‌ها که خنثی کردن تحریم‌هاست را دنبال می‌کنیم و به نظر من از این دو مرحله مهممتر آن است که شرایط کشور را به سمتی پیش ببریم که هیچ تحریمی بر کشور تأثیرگذار نباشد و به قدری قوی شویم که در مقابل هیچ تکانه‌ای تکان نخوریم.
رئیسی درباره مبارزه با مفسدین اقتصادی نیز گفت: در ایام مناظرات تلویزیونی ریاست‌جمهوری، یکی از کاندیداها پاکتی به من داد که اسم چند ابربدهکار در آن بود، ما بعد از دولت اسامی ابربدهکاران را اعلام کردیم. در دولت بحث ساختارهای فسادزا مسئله ما است، تلاش کردیم که این ساختارها را شناسایی و اصلاح کنیم.
وی تأکید کرد: سامانه‌هایی که وجود دارد همه برای این است که بتوانیم ساختارها را اصلاح کنیم. مواردی هم که به ما گزارش می‌شود پیگیری می‌کنیم. مثلاً گفته شده خودرو طبق روال تخصیص یابد، تخلفی را دیدیم که دو نفر عزل شدند، بعد از آن هم با افرادی برخورد و قراردادها لغو شد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: در مناظرات ریاست‌جمهوری این را عرض کردم که دولت قبل از هر کسی باید مدعی‌ باشد، در دولت در تمامی جلسات با وزرا و استانداران و هر شورایی شرکت  کرده‌ام، گفتم باید اولین مدعی مبارزه با فساد خودتان باشید؛ نمی‌گویم کسی فساد نمی‌کند، اما فضای کشور تغییر کرده است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 31 خرداد 1402 - 7:16:35