رایزنی مقامات ايران وعراق درباره طرح ریلی بصره به شلمچه

چهار شنبه 24 خرداد 1402 - 18:45:34
رایزنی مقامات ايران وعراق درباره طرح ریلی بصره به شلمچه

منابع عراقی از نشست سفیر ایران در عراق محمد کاظم آل صادق واستاندار بصره اسعد العیدانی درباره طرح ریلی بصره به شلمچه  خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اسعد العیدانی استاندار بصره امروز چهارشنبه در مرز شلمچه با محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق نشستی برای افتتاح طرح ریلی میان عراق و ایران برگزار کرد.

دفتر رسانه ای استاندار بصره اعلام کرد که در این نشست مهمترین تحولات مورد رایزنی قرار گرفته است.

اسعد العیدانی در جریان دیدار با سفیر کشورمان در عراق، بر اهمیت طرح ریلی میان بصره و شلمچه تاکید کرد.

لازم به ذکر است که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی فروردین امسال و در حاشیه دیدار و گفت‌وگو با «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل‌و نقل عراق در جمع‌بندی توافق‌های حاصله خبر داده بود که عملیات اجرایی مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه- بصره و پل متحرک توسط دو کشور پس از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود.

در همین راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه گذشته خبر داد که در جریان سفر و بازدید مدیرعامل و تیم فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره در جلسه ای که با حضور مدیران عامل و مسوولان ارشد راه‌آهن‌های ایران و عراق و همچنین مقام‌های سیاسی در کنسولگری ایران در بصره تشکیل شد، به امضای طرفین رسید.

در جریان این سفر که در راستای تفاهم ماه گذشته بین وزرای راه و شهرسازی و حمل‌و نقل دو کشور انجام گرفت، پس از برگزاری جلسه مشترک با تیم‌های فنی و سیاسی طرفین در مرز شلمچه، مدیران عامل به همراه تیم فنی راه‌آهن بازدید از مسیر را آغاز کردند.

در این بازدید، مسوولان راه آهن دو کشور با توجه به نقشه‌های مصوب و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروند رود، زمین‌های دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیر سندباد) در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه‌آهن بصره بازدید کردند.

در ادامه پس از مذاکراتی که در کنسولگری ایران در بصره برگزار شد و حدود ۶ ساعت به طول انجامید، طرفین درباره مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا رودخانه اروند و از رودخانه تا ایستگاه قطار مربوطه، زمان‌بندی گام به گام اقدام‌های اجرایی ساخت مسیر ریلی شلمچه- بصره از جمله زمان‌بندی انجام عملیات مین‌روبی، زمان‌بندی انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود (شط العرب)، تحویل زمین برای مطالعات پایه‌ها و سپس اجرای پل و غیره تفاهم کردند.


چهار شنبه 24 خرداد 1402 - 18:45:29