سفر پادشاه عمان به ایران: دورنمای جدید برای همکاری مشترک

سه شنبه 9 خرداد 1402 - 11:18:13

دیدار هیثم بن طارق پادشاه عمان از ایران که یک سال پس از سفر رئیس جمهور ایران ابراهیم رئیسی به مسقط صورت گرفت، دیداری تاریخی توصیف شد که تاثیری مثبت بر ثبات و امنیت منطقه خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر در این باره آمده است: سفر پادشاه عمان به ایران، در میانه مرحله ای جدید و مثبت در روابط سیاسی و اقتصادی نزدیک دو کشور صورت گرفت. پادشاهی عمان برخلاف سایر کشورهای عضو شورای همکاری که بعد از بحران بین تهران و ریاض در سال 2016 روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند، این روابط را حفظ کرد.

پادشاهی عمان همچنین در دوره پیش از امضای توافق هسته ای در سال 2015 بین ایران و قدرت های بین المللی میانجی گری کرد.

سفر هیثم بن طارق به تهران چند هفته پس از توافق ایران و عربستان با میانجی گری چین برای از سرگیری روابط دیپلماتیک صورت گرفته است. همچنین تهران اخیرا روابط خود را با کشورهای عربی خلیج فارس مثل امارات و کویت که قبلا در مرحله‌ای سرد شده بود، تقویت کرده است.

با توجه به ویژه بودن روابط بین تهران و مسقط و میانجی گری های عمان در پرونده های مختلف منطقه ای، ناظران احتمال می دهند پادشاهی عمان هم اکنون سرگرم تلاش در پشت پرده برای نزدیک کردن دیدگاه های مصر و ایران است و گزارش های رسانه ای نیز از ادامه ارتباط بین تهران و قاهره حکایت دارد که ممکن است به ارتقاء روابط دیپلماتیک تا سطح تبادل سفیر منجر شود.

این گمانه زنی هنگامی تقویت می شود که بدانیم پادشاه عمان هفته گذشته به مصر سفر و با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 9 خرداد 1402 - 11:18:8