گزارش تحقیقی روزنامه مصری :

گنبد آهنین رژیم صهیونیستی؛ پروژه‌ای شکست خورده

چهار شنبه 27 اردیبهشت 1402 - 9:38:57
گنبد آهنین رژیم صهیونیستی؛  پروژه‌ای شکست خورده

روزنامه مصری الاهرام درباره عملکرد گنبد آهنین رژیم اشغالگر قدس نوشت: این سامانه پدافندی فقط توانست 24 فروند موشک از مجموع 104 موشک فلسطینی ها را رهگیری کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  الاهرام نوشت: چند روز پیش سخنگوی ارتش اسرائیل تاکید کرد، تحقیقات خود را در رابطه با دلایل ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین در قبال موشک‌‌هایی که گروه‌های فلسطینی روز 2 مه از نوار غزه در واکنش به (شهادت) خضر عدنان از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین پرتاب کردند، آغاز کرده است.
در ادامه گزارش با استناد به اطلاعات شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی آمده است که گنبد آهنین فقط توانست 24 فروند موشک از مجموع 104 فروند موشکی که به شکل همزمان شلیک شده بودند را رهگیری کند.

برخی از منابع رسانه‌ای علت شکست گنبد آهنین در رهگیری موفقیت آمیز موشک‌های فلسطینی را یکی تاکتیک‌های به کار گرفته شده مقاومت در شلیک‌های متراکم در فاصله زمانی کوتاه عنوان می‌کنند که باعث برهم خوردگی سیستم می‌شود و دیگر هم حملات سایبری می دانند  که به شکل مستمر علیه سایت‌های اسرائیلی انجام می‌شود.
الاهرام در ادامه نوشت: روزنامه یدیعوت احارانوت هم به شکست گنبد آهنین اعتراف کرده و گفته است که نسبت پایین رهگیری این سامانه باید مایه نگرانی ساختار سیاسی اسرائیل را فراهم کند.
آحارانوت در این گزارش خود نوشت، در شلیکی که ظهر روز سه شنبه از نوار غزه به سوی شهرک‌های اطراف آن صورت گرفت، 26 موشک رصد شدند که 16 فروند از آنها در مناطق غیرمسکونی سقوط کردند، 6 فروند رهگیری و منفجر شدند و 4 فروند هم به مناطق مسکونی اصابت کردند، در حالی که باید آنها هم رهگیری می‌شدند، پس می‌توان گفت که میزان موفقیت گنبد آهنین فقط 67 درصد است، که نسبتی بسیار پایین به نظر می‌رسد.
به نوشته این رسانه، خطرناک تر از شکست سامانه در رهگیری موشک‌ها، اطلاعاتی است که در مورد ابتلای تکنیسین‌های سامانه به بیماری سرطان منتشر می‌شود، پدیده‌ای که به دلیل قرار گرفتن آنها در معرض تشعشع رو به افزایش است.
براساس پژوهشی که مرکز تحقیقات التخنیون انجام و نتایج آن در مجله علمی تحقیقات زیست محیطی منتشر شده است، نظامیان شاغل در سایت‌های گنبد آهنین 8 برابر بیشتر از افراد هم سن و سال خود در معرض ابتلا به سرطان هستند و به گفته مراکز حمایت از بیماران سرطانی، بسیاری از مراجعه کنندگان جوان مبتلا به بیماری سرطان از افسران یگان‌های پدافندی سامانه گنبد آهنین و دیگر سامانه‌ها همچون فلاخن داود یا پیکان هستند، در حالی که ارتش اسرائیل همچنان این مسایل را نادیده گرفته یا در روند تحقیقات در این رابطه کارشکنی می‌کند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 27 اردیبهشت 1402 - 9:33:38