ابعاد مختلف علم اخلاق از دیدگاه قرآن و فلسفه اسلامی

یک شنبه 24 اردیبهشت 1402 - 14:9:0

شخصیت امام حسین علیه السلام ، جامع دو بعد عملی و نظری اخلاق است و برای درک این مسئله پژوهشگر اسلامی به تفکیک وتبیین تفاوت میان علم اخلاق و اخلاق می‌پردازد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر طلال فائق الکمالی  پژوهشگر اسلامی در جریان شرکت در برنامه «ثالث الحجج» شبکه الکوثر در خصوص تفاوت علم اخلاق و اخلاق صحبت کرد و شخصیت امام حسین علیه السلام را در تنظیم زمینه اصول و گرایش حاضر دانست.
دکتر الکمالی در این باره گفت: ما باید بین علم اخلاق و اخلاق تفاوت قائل شویم، علم اخلاق ناظر به آن دسته از معیارهای مورد پذیرش برای سنجش است که به وسیله آن انسان به آنچه مربوط به آرمان ها و عقاید، رفتار و اندیشه است می پردازد.
وی افزود: ما می بینیم که چگونه قرآن کریم تأکید کرده است که اصول و گرایش‌هایی وجود دارد، می بینیم که در آیه51 «الذین آمنوا و عملوا الصالحات» مسئله اصول و گرایش‌ها مطرح شده است. کسانی که ایمان آورده‌اند، بحث اصول را مطرح می‌کنند و کار خیر را انجام می‌دهند، عملوا الصالحات این جریان گرایش‌ها است، پس بحث نظری و عملی و رفتاری در قرآن کریم مطرح است. و علم اخلاق از دیدگاه قرآن و فلسفه اسلامی ناظر به دو بعد نظری و عملی است. این امر را در شخصیت امام حسین علیه السلام در دو زمینه اصول و گرایش‌ها در دو بعد نظری و عملی می بینیم امام حسین علیه السلام در آن واحد هر دو را داشتند.
وی در نهایت در تعریف اخلاق گفت: اخلاق شکل و حالتی از روح است که افعال بدون کوشش و بدون اندیشه از آن صادر می‌شوند .


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 24 اردیبهشت 1402 - 10:41:8