علت عقب ماندگی جوامع اسلامی از نظر پژوهشگر الأزهر

یک شنبه 3 اردیبهشت 1402 - 17:25:43

پژوهشگر ارشد دانشگاه الأزهر مصر، به تشریح علت عقب ماندگی و مشکلاتی که جوامع اسلامی با آنها مواجه هستند پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ طارق نصر در برنامه «فی المیزان» شبکه تلویزیونی الکوثر، مشکلات مسلمانان را ناشی از فاصله گرفتن آنان از قرآن کریم دانست.

این استاد دانشگاه الازهر گفت: همه عقب ماندگی ما در عرصه های فنی و علمی و حتی دینی، به علت کنار گذاشتن قرآن کریم است. سنت خدا با هیچ کس تعارف ندارد. قرآن کریم به ما یاد می دهد که به صورت گزینش شده و انتخابی، شکم و ذهن خود را تغذیه کنیم. این مسئله بسیار مهم است که ما غذا را گزینشی انتخاب کنیم و قرآن کریم به این مسئله در آیه «فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا» اشاره کرده است. اما ماده علمی که باید به مغز خود برسانیم را گزینش نمی کنیم در حالی که خداوند سبحانه و تعالی فرموده است: «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ».

استاد شیخ طارق نصر افزود: ما با اندیشیدن در آیات الهی، می توانیم عمل صالحان را از عمل مفسدان تشخیص دهیم. البته برای من روشن شده است که بسیاری از ملحدین دارای پیش زمینه سلفی تکفیری و همچنان که قرآن گفته است «خسر الدنیا و الآخره» هستند. البته کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، مانند مفسدان نیستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


یک شنبه 3 اردیبهشت 1402 - 17:25:15