واقعیت درباره افسانه قتل بنی‌قریظه

جمعه 1 اردیبهشت 1402 - 10:51:0

کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه داستان قتل افراد قبیله یهودیان بنی قریظه و نادرست بودن روایت عطیه القرظی را که مدعی شده است پیامبر اسلام (ص) دستور گردن زدن و قتل تعداد زیادی از یهودیان را داد و از آنان کسی را زنده نگذاشت، تشریح کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد محمد قصیر در برنامه «فی المیزان» شبکه الکوثر گفت: ماجرای بنی قریظه را باید بر اساس متون قرآنی و اصول ثابت سیره پیامبر (ص) بررسی کرد. واقعیت این است که برخورد با قبیله بنی قریظه یک اقدام دفاعی و واکنش بود و نمی توان آن را در قالب «غزوات» پیامبر ارزیابی کرد. آیات قرآن که درباره این ماجرا نازل شده است به روشنی نشان می دهد پیامبر اسلام (ص) در موضع دفاعی بود و این مسئله اقتضاء می کند پیامبر به اندازه «دفع خطر» دفاع کند نه این که همه آنها را بکشد و هیچ کس را زنده نگذارد. شماری از بنی قریظه کشته و شماری هم اسیر شدند و اسامی فقط چهار نفر به عنوان کشته شدگان در منابع ذکر شده است.

این استاد برجسته حوزه افزود: یهودیان به عنوان قومی باسواد و تاریخ نگار شناخته می شوند که همه حوادثی را که از سر گذرانده اند ثبت می کنند. اما روایت کشتار یهودیان بنی قریظه از شخصی غیرمعروف به نام عطیه القرظی نقل شده است و مثل همیشه برای مظلوم نمایی یهودیان تلاش شده است. این شخص ادعا کرد پیامبر اکرم (ص) دست به نسل کشی زد و همه یهودیان را گردن زد. این داستان را شخصی از بنی قریظه روایت می کند که می گوید از این قتل عام جان به در برده چون کودک و نابالغ بوده است. این روایت برخلاف نص قرآن است که از اسارت بنی قریظه بعد از این حادثه سخن می گوید.

شیخ اسد قصیر افزود: عطیه القرظی شخصی غیرمعروف است و معلوم نیست پدر او چه کسی بوده. گردن زدن این تعداد زیاد از قبیله بنی قریظه را هیچ یک از صحابه پیامبر ذکر نکرده و آنچه گفته می شود صرفا داستانی ساختگی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای دیدن سایر ویدئوها اینجا کلیک کنید


جمعه 1 اردیبهشت 1402 - 10:26:30