آشوب فکری پیروان ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب

پنج شنبه 31 فروردین 1402 - 9:38:32

نویسنده و پژوهشگر اسلامی، پیروان مذهب سلفی وهابی یا همان پیروان ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب را افرادی دارای هرج و مرج فکری و ذهنی و در گفتار و کردار توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ لؤی المنصوری در برنامه «الوجه الآخر» شبکه الکوثر گفت: ابن تیمیه کسی بود که قاعده «دشمن نزدیک» و «دشمن دور» را پایه گذاری کرد. او بنیانگذار ذهنیت سلفی است که می گوید بیعت حتی با حاکم ظالم و فاسد واجب است و نباید از او نافرمانی کرد. این یک فتوا است ولی در زمان اجرای آن چیز دیگری می گویند و مثلا می گویند اگر سوریه حاکم علوی داشته باشد، چون علوی است کافر محسوب می شود و ولایت کافر باطل است پس نافرمانی کنید!

این پژوهشگر اسلامی افزود: ذهنیت سلفی وهابی، ذهنیتی پر از آشوب و هرج و مرج است زیرا این حکم تکفیر را از ابن تیمیه دریافت کرده است و ابن تیمیه نیز ذهنیتی نابساما داشت. او قاعده جداسازی و قتل اعضای طوائف در داخل امت اسلامی را پایه گذاری کرد و وهابیونی که بعد از او آمدند، همان خط مشی و همان شیوه تکفیری را دنبال کردند. مشکل در ذهنیت وهابیت سلفی است که هرکس را بخواهد تکفیر می کند و ریختن خونش را هرطور دوست دارد مباح می داند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 31 فروردین 1402 - 9:23:54