«ماجینه»، سنتی 1400 ساله در بزرگداشت میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام

یک شنبه 20 فروردین 1402 - 7:11:0
«ماجینه»، سنتی 1400 ساله در بزرگداشت میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام

«ماجینه» یا "گرگیعان" سنت زیبای رمضانی است که پس از 1400 سال، هنوز در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس ، در شب نیمه ماه مبارک رمضان برپا می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، 14 قرن پیش، در شب میلاد امام حسن مجتبی اولین نواده خاندان پیامبر سلام الله، در خانه های مهاجرین و انصار مدینه گروهی از مردم بر طبل وگروهی بر کاسه و بشقاب ها، وگروهی با کف زدن ، اشعار زیبایی را خواندند و در کوچه ها شادی و هلهله کردند. اتفاقی که سال های بعد به اسم «ماجینه» یا "گرگیعان" در میان جهان اسلام شهرت یافت.
«ماجینه» یا "گرگیعان" سنت زیبای رمضانی که پس از 1400 سال، هنوز در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله شهرهای شیعه نشین عراق وشهرهای جنوبی ایران، در شب نیمه ماه مبارک رمضان برپا می شود وکودکان ونوجوانان با پوشیدن لباس های شاد محلی خود شور و شوق خاصی به خیابانها وکوچه ها می دهند و کیسه هایی را بر گردن می اندازند و یا سینی به دست می گیرند، و به در خانه ها می روند و طلب عیدی می کنند. 

بعضی ها هم با طبل و بعضی با دیگ، ویا قاشق کوبیدن بر کف بشقاب های روحی یا مسی، اشعار زیبای سروده شده ای که سینه به سینه منتقل شده را با لهجه های محلی خود می خوانند و از این خانه به آن خانه می روند. بعضی ها هم سنگ‌های کوچکی به دست می‌گیرند و سنگ‌ها را به هم می کوبند و با ریتمی که به وجود می‌آید شعر می خوانند. 
اشعاری شبیه به اشعار زیر:

ما إجینه ، ما إجینه ، لولا الحسن ما إجینه، یا ابو الحسن حِلً الکیس وانطینه!

ماجینه ماجینه لولا الحسن ماجینه یا الله حلٍ الچیس وانطینه

یعنی: آمدیم ، آمدیم ،. اگر حسن نبود ، نمی آمدیم ، یالله دست در کیسه ببر و عیدی بده

بسیاری از صاحبخانه و همسایه ها به نیت تبرک وبرکت این سنت، درب خانه های خود را باز می کنند وگروه کودکان را به درون حیاط خود راه می دهند.

اگر اهالی خانه در پشت ‌بام باشند کودکان خطاب به آن‌ها می‌گویند: «یا اَهلِ سِطوح تَنطونِه لَو نَروح» (ای کسانی که بالای پشت‌بام ایستاده‌اید، به ما عیدی می‌دهید یا برویم؟) معمولاً کودکان به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروهی می‌خوانند «گَرگیعان و گَرگیعان» و گروه دوم پاسخ می‌دهند «الله یَعطیکُم رَضعان» (خدا به شما بچه دهد) یا این ‌که؛ «الله اَیخلی اَولیدکُم» (خدا پسر کوچک‌تان را نگه دارد). سپس صاحب‌خانه‌ها خوراکی‌هایی را به کودکان هدیه می‌دهند. 
معمولا صاحب خانه مبلغی پول یا زولبیا، یا شیرینی جات، میوه یا هرخوراکی جذاب دیگری را در سینی ویا کیسه بچه ها قرار میدهد. کودکان ونوجوانان هم با دنیایی از شادی ، دوباره بر طبل شادی می کوبند و تشکر کنان از خانه ای به خانه دیگر می روند. جالب اینکه برخی خانه ها ، دادن عیدی را به تأخیر می اندازند تا از وجود این کاروان شادی ومعصوم به عنوان تبرک در خانه خود ، بهره بیشتری بگیرند.


مراسم آیینی گرگیعان در شهریورماه ۱۳۹۵ توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسید. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


یک شنبه 20 فروردین 1402 - 14:23:7