پژوهشگر اهل سنت : ابوهریره راوی معتبری نیست

جمعه 18 فروردین 1402 - 12:58:0

پژوهشگر و مبلغ اسلامی اهل سنت به موضوع اعتبار احادیث ابوهریره پرداخت و تاکید کرد شواهد متعددی از منابع مختلف وجود دارد که نشان می دهد او راوی معتبری نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «شیخ محمد الزعبی» رئیس دفتر تبلیغات در جنبش توحید اسلامی لبنان در برنامه «الوجه الاخر» شبکه جهانی الکوثر گفت :« اگر به آنچه درباره ابوهریره گفته اند نگاه کنیم، می بینیم که او راوی معتبری نیست. ابوبکر الجصاص فقیه حنفی در کتاب الفصول فی الاصول می گوید عیسی بن ابان رحمه الله می گوید: « از حدیث ابوهریره چیزی که در آن هذیان نباشد مورد قبول است» . او در جای دیگر می گوید از احادیث ابوهریره آنچه با سنت معروف مخالف نباشد مورد پذیرش است مگر اینکه چیزی از آن مورد قبول صحابه و تابعین باشد و آن را رد نکرده باشند. ابوبکر الجصاص همچنین گفته است : « حدیث ابوهریره به دلیل کثرت مردمی که حدیث او را رد کردند و در برخی از روایاتش تردید کردند، مانند دیگر راویان حدیث از اعتبار و جایگاه برخوردار نشده است.»
شیخ الزعبی افزود: ابن عباس روایت او را از پیامبر صلی الله علیه و آله در وضو در حالی که آتش لمس می کرد نپذیرفت. در کتاب البدایه و النهایه ابن کثیر آمده است : وقتی معاویه به ابوهریره چیزی عطا می کرد سکوت می کرد و اگر از عطا کردن خودداری می کرد، سخن می گفت.
این پژوهشگر اسلامی تصریح کرد: حتیصحابه به او اعتماد نداشتند، عايشه به او گفت: اين احاديث را از كجا آورده اي، پيش از تو کسي نشنيده است.
وی اضافه کرد: خلیل در الارشاد ذکر کرده است که وقتی عمر از دنیا رفت، پنج نفر در زندان او بودند زیرا از پیامبر حدیث نقل می کردند، از جمله ابوهریره.
شیخ الزعبی گفت: از ابوهریره نقل شده است که گفت: «اگر من این احادیث را در زمان عمر مثل آنچه به تو گفتم نقل می کردم ، با قمه خود به من می زد» ، بنابراین اگر ابوهریره احادیث معتبر از پیامبر نقل می کرده است، چگونه برای عمر جایز است که ابوهریره را از نقل آن باز دارد؟


 


جمعه 18 فروردین 1402 - 13:32:5