ادامه ناآرامی و تظاهرات در فلسطین اشغالی؛ نتانیاهو کوتاه آمد؟

دو شنبه 7 فروردین 1402 - 14:13:52

بزرگترین اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی، اتحادیه‌های پزشکان، مجریان تلویزیونی، بنادر و کارکنان فرودگاه تل‌آویو در اعتراض به طرح تغییرات قضائی کابینه اعتصاب کرده و معترضان نیز در حال مسدود کردن خیابان‌ها هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، همزمان با تعویق سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» درباره توقف طرح تغییرات قضائی و تهدید برخی وزرای او به انحلال کابینه، اعتصابات گسترده و تظاهرات خیابانی امروز (دوشنبه) در فلسطین اشغالی آغاز شد.
رئیس اتحادیه کارگری «هستدروت» به‌عنوان بزرگترین اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی در اعتراض به برکناری وزیر جنگ این رژیم، از اعتصاب عمومی در تمام نهادهای اقتصادی خبر داد.
اتحادیه‌های پزشکان، مجریان تلویزیونی، کارگران زن، مددکاران اجتماعی و بنادر فلسطین اشغالی نیز اعلام کرد که تا روشن شدن مسیر تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو، اعتصاب عمومی در مراکز بهداشتی انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، کمیته کارگران در فرودگاه بین‌المللی «بن‌گوریون» در تل‌آویو نیز با اعلام اعتصاب، مانع انجام شدن پروازهای خروجی از این فرودگاه شد.
همزمان معترضان به طرح تغییرات قضائی کابینه نتانیاهو، برای برگزاری تظاهرات خیابانی، در حال مسدود کردن بزرگراه «آیالون» و دیگر جاده‌ها در تل‌آویو هستند.
پیش از این، با افزایش اختلافات در کابینه تل‌آویو و هشدارها درباره انحلال آن، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز سخنرانی خود برای اعلام توقف طرح تغییرات قضائی را به تعویق انداخت

نتانیاهو در نشست با سران ائتلاف: باید اصلاحات قضائی را متوقف کنیم

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم موقت صهیونیستی امروز (دوشنبه) در پایان جلسه اضراری با رهبران ائتلاف کابینه گفت که فرایند تصویب اصلاحات قضایی در کنست باید متوقف شود.
شبکه‌های رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش دادند که نتانیاهو سران ائتلاف کابینه را از قصدش برای تعلیق اصلاحات قضایی آگاه کرده است.

رسانه‌های عبری در تکمیل این اخبار منتشرشده، اعلام کردند که ائتلاف نتانیاهو در این باره هم‌رای نیست. در حالی که «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی کابینه موافقت خود با توقف طرح را اعلام کرده، «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی شدیداً مخالف بوده و نسبت به فروپاشی ائتلاف حاکم تهدید کرده است.

منابع آگاه کنست از جلسه نتانیاهو با سران احزاب ائتلافش گزارش دادند که متحدان نخست‌وزیر خواستار استعفای «یاریو لوین» وزیر دادگستری کابینه شده و او را به عنوان مسبب آشوب‌های اخیر معرفی کرده‌اند؛ او نیز این موضوع را رد و تاکید کرده که هرگز مجبور به استعفا نخواهد شد.

واشنگتن: از وضعیت اسرائیل عمیقاً نگرانیم

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به افزایش بی‌سابقه اعتراضات در فلسطین اشغالی، اعلام کرد که واشنگتن از وضعیت کنونی تل‌آویو «عمیقاً نگران» است.
آدرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما عمیقاً نگران تحولات امروز در اسرائیل هستیم؛ [تحولاتی] که بر ضرورت دستیابی به سازش تأکید دارند».
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا یک هفته پیش  تماس تلفنی با نتانیاهو در خصوص طرح اصلاحات قضایی با او صحبت، و بر اهمیت «حفظ دموکراسی اسرائیل» تاکید کرده است.
رسانه‌های عبری گزارش دادند: کاخ‌سفید بعد از آن درباره تحولات شب گذشته سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داد که «عساف ضمیر»، سرکنسول تل‌آویو در نیویورک، استعفا کرده و پیوستن به «مبارزه برای آینده اسرائیل» را اعلام کرد؛ او بعد از استعفا مدعی شده بود که این اعتراض، به عنوان چراغ راه دموکراسی و آزادی در جهان باقی می‌ماند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 7 فروردین 1402 - 14:8:7