اذعان نشریه آمریکایی به انزوای تل آویو در پی توافق ایران و عربستان

چهار شنبه 2 فروردین 1402 - 13:54:0
اذعان نشریه آمریکایی به انزوای تل آویو در پی توافق ایران و عربستان

نشریه آمریکایی «هیل» اعلام کرد با توافقی که میان ایران و عربستان به دست آمد ، اسرائیل احساس انزوای بیشتری می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «اریک مندل» مدیر اندیشکده «شبکه اطلاعات سیاسی خاورمیانه» در یادداشتی در تارنمای هیل با اشاره به میانجیگری چین در حصول این توافق نوشت: علاوه بر این، غافل‌گیری دیپلماتیک چین موجب شد نفوذ آمریکا یعنی متحد اصلی اسرائیل، بیشتر به حاشیه رانده شود.
وی افزود: به نظر می‌رسد امید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای ایجاد ائتلافی از کشورها علیه ایران هسته‌ای تضعیف شده است.
مندل تاکی کرد: حتی اگر آمریکا متقاعد شود که ایران از «خط قرمز» هسته‌ای اسرائیل عبور کرده است آیا دولت بایدن از حمله اسرائیل که موجب بروز بی‌ثباتی منطقه می‌شود، حمایت خواهد کرد؟ احتمالا خیر.

وی که مرتب به اعضای کنگره آمریکا و مشاوران سیاست خارجی آنها گزارش توجیهی می‌دهد، یادآوری کرد: شرکای اسرائیل در پیمان‌های آبراهام مانند بحرین ممکن است از عربستان سعودی تبعیت کرده و روابط با ایران را به حالت عادی بازگردانند.

وی نوشت: در عین حال، دشمنانی که در نزدیکی مرزهای اسرائیل قرار دارند، یعنی حزب الله، حماس و جهاد اسلامی که مورد حمایت ایران هستند، ممکن است بر این باور باشند که اینک اسرائیل آسیب‌پذیرتر شده باشد، خصوصا آنکه اختلافات داخلی اسرائیل به مرحله وخیمی رسیده و انسجام داخلی را به چالش کشیده است.

در ادامه یادداشت هیل آمده است: از سوی دیگر، این گروه‌ها می‌دانند که آمریکا یعنی مهمترین متحد اسرائیل در خاورمیانه تضعیف شده است زیرا نفوذ چین افزایش است. این نگرش که اسرائیل تضعیف شده اصلا برای آمریکا و غرب خوب نیست.

مندل تاکید کرد: همچنین حالا که انتقال نفت عربستان و ایران به چین ایمن‌تر شده است، پکن اسرائیل را تحت فشار قرار می‌دهد تا با انجام اقدامات پیشدستانه علیه ایران منطقه را بی‌ثبات نکند.


 


چهار شنبه 2 فروردین 1402 - 15:6:46