واکنش‌ های منطقه‌ای و بین‌المللی به توافق ایران و عربستان

شنبه 20 اسفند 1401 - 11:7:33
 واکنش‌ های منطقه‌ای و بین‌المللی به توافق ایران و عربستان

بیانیه سه‌جانبه ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی با استقبال گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی روبه‌رو شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن دراین باره گفت: منطقه به بازگشت روابط طبیعی میان کشورهایش نیاز دارد ، به نحوی که امت اسلامی امنیتی را که در نتیجه دخالت‌های خارجی و در راس آن دخالت‌های صهیونیستی آمریکایی از دست داده است، بازیابد.
عبدالسلام  تاکید کرد: دخالت‌های خارجی در راستای بهره‌برداری از اختلافات منطقه‌ای انجام شده و ایران‌هراسی برای دامن زدن به نزاع و درگیری و تجاوز به یمن مورد استفاده قرار گرفت.
همچنین وزیر امور خارجه قطر حصول این توافق را به وزیر امور خارجه ایران تبریک گفت. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود از تحول جدیدی که در روابط ایران و عربستان سعودی حاصل شده ، ابراز خرسندی کرد و این مساله را به امیر عبداللهیان تبریک گفت.
هیات وزیران عراق نیز توافق ایران و عربستان را موجب افزایش همبستگی میان کشورهای اسلامی دانست و اعلام کرد که این مساله بر امنیت و ثبات منطقه تاثیر می گذارد.
وزارت خارجه عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور از توافق اخیر بین تهران و ریاض استقبال می‌کند؛ توافقی که بر اساس آن صفحه جدیدی از روابط دیپلماتیک بین دو کشور آغاز می‌شود.
همچنین ، سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به تلاش‌ها و نقش سازنده عراق در تحقق این پیشرفت در روابط ایران و عربستان، خاطرنشان کرد که این امر نشان‌دهنده برخورداری عراق از امکانات بسیاری است که کمک می‌کند پل ارتباط میان منافع کشورهای منطقه باشد و خود نیز در این راستا منافع خود را تحقق بخشد.
سید عمار حکیم بر ضرورت پیش گرفتن سیاست تعادل و میانه‌روی تأکید کرد و گفت: بدون سیاست تعادل و میانه‌روی ثباتی در کار نخواهد بود.
وزارت امور خارجه مصر نیز در واکنش به توافق میان ایران و عربستان سعودی ، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «امیدواریم که توافق از سرگیری روابط عربستان سعودی و ایران به کاهش تنش در منطقه کمک کند».
دبیرکل حزب‌الله لبنان هم درباره  توافق سه جانبه ایران- عربستان و چین خاطرنشان کرد : توافق ایران و عربستان سعودی تحولی مثبت بوده و به ضرر منطقه نخواهد بود بلکه بیشتر به سود آنها تمام می‌شود.
 ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه هم  در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی بر «حمایت چین از توافق عربستان و ایران که دستاورد بزرگی در کاهش تنش‌ها در منطقه شرق عربی به شمار می رود، تاکید کرد.
همچنین وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای، از توافق ریاض و تهران برای ازسرگیری روابط دوجانبه استقبال، و همچنین ابراز امیدواری کرد که این گام به تقویت مبانی امنیت و ثبات در منطقه و تحکیم همکاری‌های مثبت و سازنده در راستای منافع همه مردم منطقه و جهان کمک کند.
دولت امریکا نیز روز جمعه به بیانیه سه جانبه مشترک صادره درخصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی واکنش نشان داد.
جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات در شورای امنیت ملی آمریکا گفت : سعودی ها تماس های خود با ایرانی ها را به اطلاع ما رسانده اند، اما ما هیچ نقشی درتوافق حاصله نداشته ایم . اما واشنگتن از گزارش های مربوط به از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض مطلع است.
در پایان گفت‌وگوها میان ایران و عربستان سعودی، وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای به نقل از "وانگ یی" وزیر خارجه این کشور گفت: ازسرگیری روابط، "خبر خوب بزرگی" در جهان آشفته کنونی است.
وانگ یی افزود: چین به ایفای نقش سازنده در تعامل با مسائل پیچیده در جهان امروز ادامه خواهد داد و "مسئولیت" خود را به عنوان یک کشور بزرگ نشان خواهد داد.
ترکیه نیز در بیانیه‌ای به ایران و عربستان سعودی به خاطر برداشتن چنین گام مهمی تبریک گفته و خاطرنشان کرد که این پیشرفت در روابط میان دو کشور به طرز چشمگیری در امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه سهیم خواهد شد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 20 اسفند 1401 - 8:20:17

پربازدیدها