تضعیف جایگاه دلار در جهان به علت تحریم‌های آمریکا

پنج شنبه 11 اسفند 1401 - 13:41:0

کارشناس مسائل سیاسی لبنانی در گفتگو با شبکه الکوثر تصریح کرد تحریم‌های یکجانبه آمریکا ، موجب متزلزل شدن جایگاه دلار در جهان می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، زینب عقیل پژوهشگر سیاسی در گفتگو با برنامه «صحافحه الیوم»  در خصوص تضعیف جایگاه دلار در جهان گفت: به دلیل تحریم‌های آمریکا، کشور‌ها ناگزیر از پیدا کردن جایگزینی برای دلار هستند. 
وی افزود: آمریکا از دلار به عنوان جایگزینی برای قدرت نظامی به منظورحفظ آنچه نظم بین‌المللی می نامد ، استفاده می‌کند. در حقیقت آنها به دنبال حفظ هژمونی آمریکا و سیستم تک قطبی در روابط بین‌الملل هستند. اما در حقیقت تحریم‌های آمریکا علیه مخالفانش، که اجرای آن را بر شرکای خود تحمیل می‌کند متحدان آمریکا را در بسیاری موارد  وادار به استفاده از ارز‌های دیگر کرده است ، به عنوان مثال عربستان سعودی برای فروش نفت به چین ، از یوان استفاده کرد. 
عقیل تصریح کرد: با وچود اینکه 60 درصد ذخایر ارزی کشورها به دلار می‌باشد و ارز دوم، یورو تنها 5 درصد ذخایر ارزی رادر بر می‌گیرد؛ اما این اقدامات آمریکا موجب استفاده کشور‌ها به خصوص کشورهای نفت‌خیز از ارزهای دیگر یا توسل به این ارزها به منظورافزایش ذخایر ارزی خود می‌شود. 
وی تاکید کرد : این امر موجب تضعیف جایگاه دلار و تزلزل آن می‌شود که خود موجب کاهش نفوذ و توان آمریکا برای استفاده از دلار به عنوان جایگزین قدرت نظامی است. این تحولات در نهایت ممکن است موجب چندقطبی شدن نظام بین‌الملل و افول هژمونی آمریکا شود.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 11 اسفند 1401 - 13:25:46

دسته بندی :