حمایت از مردم سوریه ، هدف سفر وزیر خارجه مصر به دمشق

پنج شنبه 11 اسفند 1401 - 11:17:0

سید هادی سید افقهی در گفتگو با شبکه الکوثر به اهداف سفر وزیر امور خارجه مصر به سوریه و روابط این دو کشور عربی پرداخت. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید هادی سید افقهی دیپلمات با سابقه ایرانی در گفتگو با برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت : در واقع این زمین لرزه سومین زلزله ای است که سوریه پشت سر می گذرد و انشاالله از همه این زلزله ها پیروز خارج خواهد شد. زلزله اول ، جنگ جهانی بود که آمریکا به همراه 83 کشور برای سرنگونی نظام سوریه و تجزیه آن و به دنبال آن نابودی محور مقاومت علیه سوریه به راه انداخت. این اولین زلزله ای بود که بسیاری از زیربناهای سوریه را نابود کرد. 
سید افقهی افزود : زلزله دوم ، پس از آنکه نابودی تروریسم تا حد زیادی رخ داد ، صورت گرفت و آن زلزله تحریم های ناعادلانه آمریکاست که تحریم سزار نامیده می شود و سوریه در مقابل این تحریم ها مقاومت کرد، زیرا مردم سوریه و رهبری آن متحد و منسجم هستند و این ریاضت را تحمل می کنند تا پس از خنثی کردن طرح A ، سوریه و متحدانش تسلیم فشارهای آمریکا نشوند و طرح B را نیز خنثی کنند. 
وی اضافه کرد : در مورد زلزله سوم هم زلزله ای طبیعی است که در حقیقت ربطی به کسی ندارد بلکه قضا و قدر است و دیدیم دوستان مردم سوریه و برخی از کشورهای عربی و غیر عربی با وجود تحریم های اعمال شده علیه سوریه، بلافاصله دست به کار شدند تا به مردم سوریه کمک کنند.
این کارشناس روابط بین الملل گفت : سفر سامح شکری وزیر امور خارجه مصر برای تسلیت و حمایت معنوی از مردم سوریه است و همانطور که خود وزیر امور خارجه مصر نیز اشاره کرد راه هایی برای احیای روابط بین سوریه و کشورهایی که روابط خود را با این کشور قطع کردند ، وجود دارد. 
این دیپلمات سابق ایرانی افزود : این دو کشور مصر و سوریه دو کشوری هستند که در جنگ سال 67 در زمان مرحوم جمال عبدالناصر و جنگ 1973 در دوران انور سادات با دشمن صهیونیستی جنگیدند و حتی سوریه بخشی از اراضی خود یعنی بلندی‌های جولان را از دست داد و این روابط بین دو کشور قطع نشد و هر دو کشور با رژیم صهیونیستی جنگیدند. اما مصر پس از امضای توافق کمپ دیوید از این رویارویی خارج شد اما سوریه ایستادگی کرد و تا الان دارد بهای آن را می پردازد. 
وی تصریح کرد : همانطور که آقای سامح شکری بیان کرد، روابط دو کشور قطع نشد، بلکه به دلیل فشارهای کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی کاهش یافت، اما مصر تسلیم نخواهد شد و تا الان روابط خود را با سوریه قطع نکرده است و چه بسا این فاجعه طبیعی دریچه ای برای احیای روابط دو کشور باشد. 


ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 11 اسفند 1401 - 12:5:29