تظاهرات گسترده علیه کودتای قضایی نتانیاهو

دو شنبه 1 اسفند 1401 - 21:35:47
تظاهرات گسترده علیه کودتای قضایی نتانیاهو

صدها هزار شهروند فلسطین اشغالی روز دوشنبه در اعتراض به لایحه به اصطلاح اصلاحات قضایی که به گفته مخالفان دولت، دموکراسی را تهدید می‌کند در تل آویو و در نزدیکی ساختمان کنست در قدس تظاهرات کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تظاهرات در قدس در خیابان های نزدیک به کنست برگزار شد و طی آن معترضان علیه تغییراتی که دولت راست افراطی بنیامین نتانیاهو قصد دارد در نظام قضایی ایجاد کند، شعار دادند و این تغییرات را ضربه به استقلال دستگاه قضایی توصیف کردند. 

همزمان، حدود 400 هزار نفر از دانش‌آموزان، والدین و معلمان نیز در تل‌آویو تجمع کردند و به این برنامه به اصطلاح اصلاحات قضایی اعتراض کردند. 

نتانیاهو تلاش دارد تا با اجرای این تغییرات، قدرت قضات را به نفع دولت کاهش دهد. هدف او فرار از اتهامات و پرونده‌های قضایی است که در سال‌های اخیر با پیگیری دستگاه قضائيه اسرائيل برای او تشکیل شده است. نتانیاهو استدلال می‌کند که قضات قدرت زیادی در برابر مقام‌های منتخب دارند اما مخالفان بر این باورند که دولت در حال تصاحب قدرت است و تلاش دارد قدرت خود را بیش از گذشته تثبیت کند. 

نتانیاهو تمایل خود را برای گفت‌وگو با مخالفان ابراز کرده است، اما در عین حال تاکید کرده که این اصلاحات را بدون تاخیر پیش خواهد برد. 

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی که نقشی عمدتاً تشریفاتی دارد از این اوضاع ابراز نگرانی کرد و گفت: «من نگران آنچه در جامعه اسرائيل می‌گذرد هستم. این وضعیت یک بحران وجودی پدید می‌آورد.» 

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش روز یکشنبه گفته بود: «ما با یک آزمایش سرنوشت ساز روبرو هستیم. من شکاف‌ها و تضادها در درون جامعه را می‌بینم و این روندی عمیق و دردناک است.» 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 1 اسفند 1401 - 21:35:42