افشاگری واشنگتن پست درباره نقش مؤثر آمریکا در جنگ اوکراین

جمعه 21 بهمن 1401 - 14:2:53
افشاگری واشنگتن پست درباره نقش مؤثر آمریکا در جنگ اوکراین

روزنامه «واشنگتن پست» از نقش مؤثر نظامیان آمریکایی در حملاتی که نیروهای اوکراینی با استفاده از تسلیحات ساخت آمریکا علیه روسیه انجام می دهند پرده برداشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مقامات اوکراینی می‌گویند برای اکثر حملات با استفاده از سیستم‌های موشکی پیشرفته‌ای که ایالات متحده به اوکراین داده است، به مختصات هدف نیاز دارند که از نظامیان آمریکایی و متحدانش دریافت می کنند. این رویه‌ که قبلاً فاش نشده بود، نقش عمیق‌تر و فعال‌تر پنتاگون در جنگ اوکراین را نشان می‌دهد. 

به نوشته واشنگتن‌پست، این افشاگری که با اظهارات سه مقام ارشد اوکراینی و یک مقام ارشد آمریکایی تأیید شده، پس از ماه‌ها حمله نیروهای کی‌یف به اهداف روسیه - از جمله مقرهای فرماندهی، انبارهای مهمات و پادگان‌ها - در خاک اوکراین با «سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا» موسوم به «هیمارس» که توسط آمریکا تامین شده است و سایر تسلیحات هدایت‌شونده دقیق مشابه، مانند سامانه موشکی چندپرتابی ام-270 انجام شد. 

یک مقام ارشد اوکراینی گفت نیروهای اوکراینی تقریباً هیچ وقت تسلیحات پیشرفته را بدون دریافت مختصات از پرسنل نظامی آمریکایی که در پایگاهی در دیگر نقاط اروپا مستقر هستند، به کار نمی گیرند. مقامات اوکراینی می‌گویند که این روند باید به واشنگتن در مورد ارائه تسلیحات دوربردتر به کی‌یف اطمینان دهد.

یک مقام ارشد آمریکایی که مانند سایرین به دلیل حساسیت موضوع به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، نقش کلیدی آمریکا در این کمپین را تایید کرد و گفت کمک به هدف‌گیری برای اطمینان یافتن از دقت و حفظ ذخایر محدود مهمات برای حداکثر اثربخشی است. این مقام گفت، اوکراین به دنبال دریافت تاییدیه از ایالات متحده در مورد اینکه به چه چیزی حمله کند، نیست و به طور معمول خودش نیروهای روسی را با سلاح‌های دیگری هدف قرار می‌دهد. این مقام گفت که ایالات متحده مختصات و اطلاعات هدف‌گیری دقیق را صرفاً در نقش مشاوره‌ای ارائه می‌دهد. 

واشنگتن پست افزود، حملات هدایت‌شده توسط جی‌پی‌اس، نیروهای روسی را در میدان نبرد عقب رانده و به عنوان یک عامل کلیدی در تلاش کی‌یف برای متوقف کردن حمله تقریبا یک ساله روسیه به شمار می‌رود. کرملین بارها ایالات متحده و متحدانش در ناتو را به جنگ نیابتی در اوکراین متهم کرده است. 

مقامات ارشد پنتاگون برای روزها از پاسخ دادن به سؤالات در مورد اینکه آیا مختصات حملات ارتش اوکراین را فراهم می‌کنند و این کار چطور انجام می‌شود، خودداری کردند و به نگرانی‌ها در مورد امنیت عملیات‌ها اشاره کردند. آنها در عوض بیانیه‌ای ارائه کردند که محدودیت‌های دخالت آمریکا را برجسته می‌کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


جمعه 21 بهمن 1401 - 14:2:45