فضیلت و برکت روز جمعه نزد خدای متعال

جمعه 7 بهمن 1401 - 9:2:0

شیخ حسان منعم در برنامه «اسئلتکم» (سوالات شما) که از شبکه الکوثر پخش می شود، در خصوص سوال یکی از بینندگان در خصوص حرمت و برکت روز جمعه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ حسان منعم در این برنامه از «اسئلتکم» شبکه الکوثر گفت : روز جمعه یکی از روزهای مبارک در دین اسلام است که دارای ثواب و برکت بسیار است و روایات فراوانی که مسلمانان را به تلاش در این روز برای تربیت دین برای کسب حسنات و اعمال خیر و نیکوکاری، زیارت اموات و قرائت قرآن وتشویق کرده است.
شیخ منعم افزود : اگر نگاهی اجمالی به احادیثی که در مورد این روز مبارک رسیده است بیندازیم، به اهمیت این روز و تمایز آن از بقیه روزها پی می بریم چنانکه رسول اکرم ، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید:  أكثروا من الصلاة علي يوم الجمعة فإنه يوم تضاعف فيه الأعمال (  در روز جمعه، زياد بر من صلوات بفرستيد؛ چرا كه جمعه، روزی است كه [پاداش] كارها در آن، چند برابر می شود) و همچنین می فرمایند : إِنَّ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ سَيِّدُ اَلْأَيَّامِ يُضَاعِفُ اَللَّهَ فِيهِ اَلْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ اَلسَّيِّئَاتِ وَ يَرْفَعُ فِيهِ اَلدَّرَجَاتِ (روز جمعه سرور روزهاست، خداوند نیکی ها در آن چند برابر می کند و گناهان را در آن می زداید و درجات را در آن بالا می برد).
وی اضافه کرد : در برخی روایات آمده است که اگر انسان بخواهد کار نیک انجام دهد به خاطر ثواب زیاد آن ، تلاش کند آن را در روز جمعه انجام دهد. در روز جمعه تلاش کند، بدی ها زیاد و خوبی ها زیاد می شود و هر که در شب نافرمانی خدا را ترک کند. علاوه بر این در ترک گناه در شب جمعه تاکید شده است و از امام صادق علیه السلام نقل شده است : إجتَنِبوا المعاصي لَيلة الجُمعة ، فإنّ السّيّئة مُضاعَفة وَالحَسَنة مُضاعَفة ، وَمَنْ تَرك مَعصية الله لَيلة الجُمعة غَفَرَ الله لَهُ كُلّ ماسَلف (در شب جمعه از معصیت بپرهیزید که بدی ها زیاد و خوبی ها زیاد می شود و کسی که در شب جمعه از گناه دوری کند خداوند همه گناهان او را می بخشد).
شیخ منعم افزود : در برخی از روایات ذکر شده است که روز جمعه روزی است که ولایت اهل بیت علیهم السلام بر مخلوقات عرضه شده است، و امام زین العابدین علیه السلام در دعای خود در روز عید قربان و جمعه می فرماید: أللَّهُمَّ هَذَا يَوْمٌ مُبَارَكٌ مَيْمُونٌ، وَالمُسْلِمُونَ فِيْهِ مُجْتَمِعُونَ فِي أقْطَارِ أرْضِكَ، يَشْهَدُ السَّائِلُ مِنْهُمْ وَالطَّالِبُ وَالرَّاغِبُ وَالرَّاهِبُ، وَأنْتَ النَّاظِرُ فِي حَوَائِجِهِمْ  (خداوندا این روزی با برکت و میمون است، و مسلمانان در هر جای زمین تو در آن اجتماع دارند، سؤال کننده، و خواهنده، و امیدوار و ترسنده حضور دارند، و تو ناظر در حوائجشان هستی).


 


جمعه 7 بهمن 1401 - 7:42:35