رأی الیوم بررسی کرد:

اروپا از تحریم ایران متضرر می‌شود

سه شنبه 4 بهمن 1401 - 9:29:1
اروپا از تحریم ایران متضرر می‌شود

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم که در لندن منتشر می‌شود، تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه افراد و نهادهای ایرانی را نمادین توصیف و تاکید کرد اروپا از این اقدام متضرر می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش رأی الیوم آمده است: تحریم‌های اروپا تأثیر محدودی دارد و بیشتر نمادین است؛ زیرا شخصیت‌هایی که تحریم شده‌اند تعطیلات خود را نیز در این کشورها سپری نمی‌کنند و حساب‌های بانکی در سوئیس ندارند... این تحریم‌ها تأثیرات منفی برای خود کشورهای اروپایی خواهد داشت؛ زیرا احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطعی بدهد.

در ادامه این گزارش به تدابیری که ممکن است ایران در پاسخ به این تحریم‌ها اتخاذ کند، پرداخته شده و پنج مورد ذکر شده است:

نخست، تیر خلاص زدن به احتمال احیای برجام؛ به ویژه این که کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان در آن مشارکت داشته‌اند.

دوم، قرار دادن ارتش‌های اروپایی در لیست تروریستی ایران که باعث خواهد شد همه فرماندهان و کادر این ارتش‌ها در معرض تهدید باشند.

سوم، خروج از معاهده «ان پی تی» و جلوگیری از ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای ایران و افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم.

چهارم، اعمال محدودیت‌های جدید در مسیر دریانوردی و عبور و مرور از تنگه هرمز که در این صورت کشتی‌ها و نفتکش‌های اروپایی متضرر خواهند شد. 

پنجمین مورد نیز تحکیم روابط با روسیه و پیامدهای آن برای جنگ اوکراین است.

رأی الیوم در ادامه نوشته است: قطعا تصمیم اتحادیه اروپا به خاطر فشارهای آمریکاست و این تحریم‌ها، بیش از آنکه برای اروپا سودی داشته باشد ضرر خواهد داشت؛ زیرا این کشورها در حال حاضر با بحران انرژی و خسارت‌های هنگفت اقتصادی روبرو هستند.

این گزارش افزوده است: جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی اظهارات شجاعانه‌ای مطرح کرد و نسبت به خطر این اقدام اروپایی‌ها هشدار داد و تاکید کرد درباره تروریستی نامیدن سپاه پاسداران نمی‌توان بدون رای دادگاه تصمیم‌گیری کرد... نمی‌توانم کسی را بخاطر آن که از او خوشم نمی‌آید تروریست بنامم! 

رای الیوم افزود، آنچه آمریکا و اروپا درک نکرده‌اند این است که استفاده بیش از حد از تحریم‌ها باعث مضحکه و بی فایده شدن آن می شود و نتایج معکوسی به همراه دارد.

در پایان گزارش رأی الیوم آمده است: اروپا از چاله درآمد، ولی در چاه بزرگتری افتاده است؛ زیرا رهبران دوراندیشی ندارد و تسلیم فشارها و دیکته‌های آمریکا شده است همین مساله بیان کننده بحران‌های پیاپی اروپا در بخش‌های مختلف است.

شایان ذکر است اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای جزئیات چهارمین بسته تحریمی علیه ایران را که به بهانه مسائل حقوق بشری در شورای وزیران امور خارجه این اتحادیه تصویب شد، ارائه کرد. اتحادیه اروپا، 18 شخصیت و 19 نهاد ایرانی را در فهرست تحریم‌های جدید خود قرار داد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 4 بهمن 1401 - 9:20:16