برگزاری مراسم سالروز شهادت آیت الله سید محمد باقر حکیم در عراق

شنبه 1 بهمن 1401 - 13:34:49
برگزاری مراسم سالروز شهادت آیت الله سید محمد باقر حکیم در عراق

مراسم سالروز شهادت آیت الله سید محمد باقر حکیم که به روز شهید عراق نامگذاری شده است، با حضور سران سیاسی عراق برگزار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «سید عمار حکیم»، امروز شنبه در مراسم روز شهید عراق گفت: یادآوری جهاد این شخصیت کم‌نظیر و دفاعش از حقوق ملت عراق، یادآوری لحظات دشوار و استثنائی در تاریخ عراق طی سال‌های طولانی رنج و محرومیت و ظلم و تبعید است، و اینکه عراق چگونه توانست از دوره دیکتاتوری و استبداد به دوره دموکراسی و وحدت ملی برسد.
وی ادامه داد: کسانی که شهید محراب را درک کرده‌اند یا درباره ایشان و مواضع ملی جاودانه‌اش شنیده‌اند، بی‌شک متوجه روش ایشان در حفاظت از وحدت ملی که در رفتار سیاسی و مبارزه جهادی و دیدگاه آینده‌نگرش مشهود است، می‌شوند. این وحدت عامل اصلی حفاظت از میهن و ثبات و هم‌بستگی اجتماعی و حفظ کرامت ملت عراق است. آن شهید والامقام همواره بر تثبیت وحدت ملی و اعتدال در مواضع سیاسی و پیش‌گرفتن میانه‌روی در کشاکش مسیرهای دشوار اهتمام داشت.
رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه در دو دهه گذشته، در کنار هم لحظه‌های سرنوشت‌ساز و دشواری را در مسیرروند سیاسی کشور شاهد بودیم، عنوان کرد: اکنون ۲۰ سال فعالیت سیاسی پیاپی در 5 دوره مجلس، کافی است تا تجربه‌های لازم را کسب کنیم و مواضع ضعف و قوت را بشناسیم و تهدیدها و فرصت‌ها در کنش سیاسی را تعیین کنیم.
حکیم با بیان اینکه همه ما بر یک کشتی سواریم و تاریخ و میهن عملکرد ما را ارزیابی خواهد کرد، تصریح کرد: اگر در برابر چالش‌ها متحد نشویم نظام سیاسی ما چندان ماندگار نخواهد بود و در معرض لرزه‌هایی قرار خواهد گرفت سخت‌تر از آنچه در دو دهه گذشته تجربه کردیم.
حکیم همچنین تاکید کرد که باید تردید در وابستگی ملی نهادهای امنیتی و نظامی‌مان را کنار گذاریم و برای تقویت و حرفه‌ای شدن این نهادها و اداره آنها با نگاه ملی خالص بکوشیم. ما هنوز فاقد سیاستی مشخص برای برطرف کردن فاصله و بی‌اعتمادی میان ملت و دولت هستیم.
«عبدالللطیف رشید» ریاست جمهوری عراق نیز در این مراسم گفت: هر سال با رنج خاطره شهادت آیت الله العظمی سید محمد باقر الحکیم، جنایت تروریستی ناجوانمردانه ای را به یاد می آوریم، آن هم در زمانی که عراق نیاز مبرمی به صفات والایی داشت که این شهید بزرگوار از آن برخوردار بود.
وی افزود: ایشان با شهادت خود، مبارزه و جهادی طولانی در راه عراق و در راه مردم عراق را به پایان رساندند. آن جناب در نهضت مخالفت ملی و مذهبی با حکومت دیکتاتوری نقش بسزایی داشت. نقش ایشان در نمایاندن رنج مردم عراق تحت حاکمیت استبداد حیاتی و در جهاد برای ریشه کنی دیکتاتوری و استقرار یک نظام دموکراتیک که تضمین کننده عدالت برای همه بود.
در ادامه این مراسم «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق با تسلیت سالروز شهادت آیت الله العظمی سید محمدباقر حکیم گفت: امروز در حال تکمیل لایحه قانون بودجه ای هستیم که با سال های گذشته متفاوت است و برای اولین بار این قانون حول محور برنامه دولت می چرخد.
وی افزود: دولت به حمایت خود از بانک مرکزی عراق برای بازگرداندن نرخ دلار به نرخ رسمی ادامه می‌دهد و این بخشی از یک برنامه اقتصادی است که نیازمند اقدامی شجاعانه و راه‌حل‌های مؤثر برای پایان دادن به سیاست‌های مالی غلطی است که دولت فعلی به ارث برده است. ما تصمیمات جسورانه برای حمایت و تثبیت دینار عراق گرفته ایم و به کسانی که سعی در سوء استفاده از بحران و بازی با نیازهای مردم دارند هشدار می دهیم.
«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز با بزرگداشت و تسلیت این شهید والا مقام گفت که فداکاری ایشان نقطه عطفی در تاریخ عراق و نظام دموکراتیک آن است و افزود: پارلمان به میزان قابل توجهی از اقدامات قانونی مربوط به حقوق شهدا و خانواده های شهدا را محقق ساخته و همچنان مایل است قوانینی را که به نفع شهروندان و مطابق با برنامه دولت است تکمیل کند.
در این مراسم فائق زیدان، رئیس شورای قضایی عراق نیز سخنانی بیان کرد و ضمن گرامی داشت یاد شهید حکیم از سرداران شهدای پیروزی، شهید ابومهدی المهندس و شهید قاسم سلیمانی نیز یاد کرد.
«نچیران بارزانی» رئیس اقلیم کردستان نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که گفت: خاطره شهادت آیت الله حکیم یادآور روزهای مبارزه مشترک علیه دیکتاتوری است.
وی سپس گفت: حقوق اقشار عراق باید تضمین شود و ریاست پارلمان از اجرای قانون توسط دولت حمایت کند.
بارزانی با ابراز امیدواری از اجرای مفاد موافقت نامه تشکیل دولت گفت که اکنون زمان مناسبی برای حل مشکلات و بازگرداندن عراق به نقش واقعی خود در منطقه است.
وی در پایان سخنانش گفت اگر عراقی ها به تمام حقوق خود دست یابند، کشور قوی تر خواهد شد و ما باید با روحیه مشارکت، کثرت گرایی، ملی گرایی و فرقه گرایی به عنوان نشانه ای از قدرت عراق پیش برویم و افزود: ما زمان و فرصت کافی برای حل تمام مشکلات موجود داریم.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


شنبه 1 بهمن 1401 - 13:34:40

دسته بندی :